ANNONS

Flasksuccén slog 25 miljoner - nu expanderar de globalt

Anders Hedman, COO, Isa Galvañ, CMO, Jonas Furusten, Sales Director och medgrundare, Pär Philipson, vd och medgrundare

"Vi ser väldigt stor potential i Korea, Japan och flera andra marknader".

ANNONS

Senast vi skrev om Glacial, som vill få svenskarna att välja termoflaskor och tumblers istället för flaskor och muggar i engångsplast, var 2018. Sedan dess har det hänt en hel del. Företaget har vuxit i en rasande fart och bland annat hunnit med att slå sig in på listan över de största e-handelsraketerna i landet.

Precis som för många andra blev fjolåret en annorlunda upplevelse, men trots det fortsatte tillväxten, efter att man satsat allt mer på den egna e-handeln.

2020 blev ett speciellt år. Vi hade flera stora wholesaleorder som stod redo på lagret och skulle gå ut där i början av mars, men som tyvärr stoppades. Wholesale låg nere under nästan hela året, vilket var lite tråkigt. Så vi lade istället mer fokus på e-handeln och lyckades växa den på ett fint sätt. Vi landade på 25 miljoner i omsättning under helåret, men i och med de olika satsningar vi gjort, på bland annat pop-up, så gjorde vi en kalkylerad förlust, eftersom wholesale låg nere, säger Anders Hedman, COO på Glacial, till Ehandel.

LÄS ÄVEN: Ny e-handel och produkt ska rädda världens hav

Efter att ha gjort ett starkt avtryck på hemmamarknaden är man nu dessutom redo att ge sig ut i vida världen.

Även inför det här året är det lite osäkert om wholesale kommer igång, så vi har fortsatt fokus på e-handeln. Ungefär 75 procent av vår försäljning sker i Sverige och sen har vi lite i Norden. Så vi kommer att lägga mer fokus på de nordiska länderna och sedan siktar vi mot Tyskland, Storbritannien och Frankrike i en första vända. Sen i början av nästa år så siktar vi mot Asien där vi ser väldigt stor potential i Korea, Japan och flera andra marknader.

Varför tror ni att ni kommer att kunna skala upp framgångsrikt globalt?

Det finns väldigt smidiga, bra och enkla sätt att jobba med marknadsföring digitalt. Dels med influencers, men också via betalkanaler på till exempel Instagram. Vi vill sälja en beteendeförändring där man använder sig av en flaska eller tumbler istället för att använda en förpacking i engångsplast som kastas bort bara några minuter senare, säger Anders Hedman och fortsätter:

Vi ser en del av den beteendeförändringen både i Sverige och andra länder redan och det är något vi tror kommer att fortsätta växa. När det börjar trummas ordentligt på den trumman så går det fort. Vi har till exempel sett flygskamstrenden och hur snabbt det har gått. Folk tar inte längre kort på sig själva när de sitter i ett flygplan. Jag tror att det kommer att vara samma tendenser kring att gå runt med en plastflaska och sen kasta den i soptunnan.

Hur ska ni få folk att bära med sig en flaska eller tumbler, kunderna vill kanske ha bekvämligheten i att kunna plocka upp en dryck tillfälligt och sedan slänga behållaren?

Absolut och det handlar om den beteendeförändringen vi vill åt. Vi vill få folk att tänka till och ändra sitt beteende för att vi ska få till en förbättring. Sen kanske många redan har med sig en väska man går runt med. Eller så kan man ta med sig flaskan eller kaffetumblern hemifrån, till och från jobbet. Vi jobbar också mycket med att produkten ska vara snygg, så man vill bära den med sig då den nästan blir som en accessoar.

I dag ligger alltså fokus i första hand på produkter till dryck. Huruvida man kommer att fortsätta att växa andelen produkter inom just den kategorin, utöka med ytterligare kategorier eller både och är inte helt klart. Annat än att man vet att mer kommer det att bli.

Vi diskuterar väldigt mycket produktutveckling och har flera olika planer. Just nu fokuserar vi dock på våra kärnprodukter. Men vi kommer att fortsätta att produktutveckla och så får vi se i framtiden vilket håll vi väljer. Vi vill fortsätta sälja en beteendeförändring, sen om det skulle kunna vara med en matlåda eller smarta påsar man kan ha med sig, det får vi se.

"Sparar in pĂĄ 100 plastflaskor"

Hållbara alternativ har dykt upp i en rad olika produktkategorier de senaste åren och av tillväxten att döma verkar kunderna uppskatta dem. Men ibland råder det delade meningar om vad som egentligen är mest hållbart, men Glacial är i alla fall övertygade om att de är ett mer hållbart val och att deras produkter bidrar till att minska mängden plast i haven.

En person i västvärlden använder omkring 100 plastflaskor per år. En Glacial-flaska är bättre för miljön redan efter fem till tio refills, så alla som använder produkten gör verkligen en bra insats för miljön. Om man använder en som inte är "single use" så sparar man alltså in på 100 plastflaskor. Men det är inte bara plastflaskan i sig som är problemet. Köper man en flaska här i en butik i Stockholm har den förmodligen färdats någonstans ifrån och skadat miljön.

Var tillverkar ni era flaskor?

De tillverkas i Kina, så det blir en transportpåverkan idag. Men vi skeppar alltid med båt och använder oss av ISO 140001-certifierade fraktbolag. I framtiden kommer vi sälja på en global marknad med Asien som främsta fokus och då kommer det vara smidigt att skeppa från Kina. I det stora hela är det mycket bättre att ha en flaska eller Coffee Tumbler man använder om och om igen än att slänga bort hundratals engångsbehållare, säger Anders Hedman.

Nils Lund
nils@ehandel.se