Den norska modeuthyrningstjänsten Fjong byter namn. De vill nämligen vidga sina vyer och sjösätta plattformen även i Sverige. Något som inte var möjligt tidigare, då namnet helt enkelt inte passar sig så väl här och rentav kan leda till censur.
Vi planerade att lansera i Sverige tidigare i år, men det visar sig att ordet "fjong" betyder något helt annorlunda på svenska. Vår app blev faktiskt censurerad i app store med det namnet, då förstod vi att något måste göras, säger medgrundaren och vd:n, Sophie Wiik, i ett uttalande.
Det nya namnet blir istället Vibrent, för en mer internationell klang inför bolagets expansion. Det ska även uppfattas som mer köns- och åldersneutralt.
Vi får många frågor om vi lånar ut herr- och barnkläder också och det har länge känts som ett naturligt steg att utvidga erbjudandet med det. Alla som använder kläder är potentiella kunder till oss. Ska vi revolutionera sättet som folk använder kläder på kan vi inte begränsa målgruppen till bara kvinnor. Jag ser fram emot den dagen vi via vårt medlemskap kan leverera kläder till hela familjen.