En av fördelarna man såg med den svenska marknaden var att den i flera väsentliga delar är lik den finska. Man kunde därmed ta med sig stora delar av det koncept man redan arbetat in på hemmamarknaden, men med lokala anpassningar.
De upplever själva ett varmt mottagande på den svenska marknaden och avslöjar att de redan har över 50 000 medlemmar.
Det har gått ungefär ett år sedan det första köpet på vår onlinebutik, och det här året har gett oss många värdefulla insikter. Genom feedback från våra medlemmar har vi fått en djupare förståelse för våra kunders behov och önskemål, säger Johan Ljung, vd för Motonet i Sverige.
Lagt till fler varumärken
Han berättar också konkret hur man utvecklar utbudet för att få kunderna på gott humör.
Redan i år har vi adderat på vår varumärkesportfölj på svensk och även nordisk nivå samt kompletterat produktsegmentet när vi exempelvis snart börjar sälja ammunition. Det är några exempel på hur vi utvecklas och vi måste fortsätta arbeta långsiktigt med att utveckla sortimentet för att behålla kundernas förtroende.
Men det många är mest nyfikna på är förstås det som komma skall. Vad sker egentligen 2025? Då ska man öppna portarna till hela fem nya varuhus. Bland annat det i Gävle, som stoppades tillfälligt.
Offensiven ökar
Johan Ljung betonar också vikten av att öppna fler varuhus för att bli lönsamma och skapa tillväxt. Samtidigt ger det en möjlighet att utveckla de befintliga varuhusen och erbjudanden.
2025 blir ett häftigt år, att öppna fem enheter på över 22 000 kvadratmeter och anställa över 200 personer på ett år har inte många andra aktörer mäktat med. Men vår långsiktiga framgång kommer att bero på hur väl vi lyckas att möta kundernas behov även i vardagen, säger han.
Motonet har i dag 44 varuhus. Två av dessa återfinns i Sverige: ett i Sundsvall och ett i Örebro. Man har även ett varihus i Estland och e-handel på samtliga marknader.
Vi på Ehandel gjorde även nyligen en längre intervju med Johan Ljung, där han berättar mer om kedjans planer för e-handelsdelen bland annat. Den kan du läsa här nedan.
LÄS ÄVEN: Finska jätten erövrar Sverige - VD:n talar ut om satsningen