ANNONS

Finska jättens plan i Sverige - fem nya varuhus 2025: "Blir ett häftigt år"

Johan Ljung, vd för Motonet i Sverige (t.v), i samband med invigningen i Örebro
Firar ett år sedan första svenska köpet i e-handeln.

Den finska varuhuskedjan Motonet har givit sig attan på inte bara etablera sig, utan även bli en riktigt stor aktör på den svenska marknaden.

Nu, runt ett år efter att man först lanserade sin e-handel och sitt första varuhus i Sverige, berättar man om om när arbetet med etableringen påbörjades - och det som komma skall.

Förarbetet för vår svenska expansion inleddes för flera år sedan, och genom analyser identifierade vi en tydlig marknadsmöjlighet. Konkurrensen i Sverige är tuff, men vi har stort förtroende för vårt koncept, vilket redan har fått ett positivt mottagande. Den svenska kunden är märkesmedveten och värdesätter hög kundservice – något vi på Motonet är stolta över att erbjuda, säger Toni Stigzelius, koncernchef för Motonet, i en kommentar.

ANNONS

En av fördelarna man såg med den svenska marknaden var att den i flera väsentliga delar är lik den finska. Man kunde därmed ta med sig stora delar av det koncept man redan arbetat in på hemmamarknaden, men med lokala anpassningar.

De upplever själva ett varmt mottagande på den svenska marknaden och avslöjar att de redan har över 50 000 medlemmar.

Det har gått ungefär ett år sedan det första köpet på vår onlinebutik, och det här året har gett oss många värdefulla insikter. Genom feedback från våra medlemmar har vi fått en djupare förståelse för våra kunders behov och önskemål, säger Johan Ljung, vd för Motonet i Sverige.

Lagt till fler varumärken

Han berättar också konkret hur man utvecklar utbudet för att få kunderna på gott humör.

Redan i år har vi adderat på vår varumärkesportfölj på svensk och även nordisk nivå samt kompletterat produktsegmentet när vi exempelvis snart börjar sälja ammunition. Det är några exempel på hur vi utvecklas och vi måste fortsätta arbeta långsiktigt med att utveckla sortimentet för att behålla kundernas förtroende.

Men det många är mest nyfikna på är förstås det som komma skall. Vad sker egentligen 2025? Då ska man öppna portarna till hela fem nya varuhus. Bland annat det i Gävle, som stoppades tillfälligt.

Offensiven ökar

Johan Ljung betonar också vikten av att öppna fler varuhus för att bli lönsamma och skapa tillväxt. Samtidigt ger det en möjlighet att utveckla de befintliga varuhusen och erbjudanden.

2025 blir ett häftigt år, att öppna fem enheter på över 22 000 kvadratmeter och anställa över 200 personer på ett år har inte många andra aktörer mäktat med. Men vår långsiktiga framgång kommer att bero på hur väl vi lyckas att möta kundernas behov även i vardagen, säger han.

Motonet har i dag 44 varuhus. Två av dessa återfinns i Sverige: ett i Sundsvall och ett i Örebro. Man har även ett varihus i Estland och e-handel på samtliga marknader.

Vi på Ehandel gjorde även nyligen en längre intervju med Johan Ljung, där han berättar mer om kedjans planer för e-handelsdelen bland annat. Den kan du läsa här nedan.

LÄS ÄVEN: Finska jätten erövrar Sverige - VD:n talar ut om satsningen

Nils Lund
nils@ehandel.se