ANNONS

Finska jätten storsatsar i Sverige - flyttar till ett 20 gånger större lager

Mattias Kukkonen, vd Nordic Sports Brands (Foto: Sophia Andersson)
"Ser en betydande tillväxtpotential".

Det har varit ett högt inflöde av utländska aktörer på den svenska marknaden de senaste åren. Och flera av dem har börjat knapra marknadsandelar direkt från start.

Nu är det dags för ännu en att öka tempot här. Det handlar om finska jätten Nordic Sports Brands, som växlar upp ordentligt.

ANNONS

De slog sig ned i Sverige med Sportproffsen.se under 2021 och redan 2023 var man uppe i en omsättning på 112 miljoner kronor och en vinst på 2,8 miljoner. Dags alltså att ta nästa steg och det gör man genom att flytta hela verksamheten från Spånga till nya lokaler i Vallentuna i Stockholm.

Där kommer lager, kontor och den fysiska butiken att samlas under ett och samma tak, efter att företaget tidigare haft lager och butik i Spånga samt lager utspridda i både Sverige och Finland.

Vi ser en betydande tillväxtpotential i Sverige, som är den största marknaden i Norden, med Stockholm som den största urbana regionen, säger Mattias Kukkonen, vd för Nordic Sports Brands, till Ehandel.

Sportproffsen säljer allt från cyklar och olika typer av träningsverktyg till campingutrustning och kroppsvård och hälsa.

Vår ambition är att förverkliga vår vision om att bli en ledande specialist inom träning och fitness i Sverige, samtidigt som vi erbjuder starka produktlinjer inom elcyklar, utomhusaktiviteter och wellness. Med starka externa varumärken och våra egna produkter kan vi erbjuda konkurrenskraftiga priser, utmärkt användarupplevelse och tjänster för våra kunder, säger Mattias Kukkonen.

"Utmärkt logistik"

Flytten innebär också ett rejält lyft i jakten på att realisera de högtflygande planerna. Bolaget lämnar bakom sig ett 100 kvadratmeter stort lager för att ta plats i ett 20 gånger större sådant på 2 000 kvadratmeter. Och den nya fysiska butiken mäter 400 kvadratmeter.

Vår butik är strategiskt placerad med utmärkt logistik och starka grannar som Nordic Wellness, Jysk och Byggmax, vilket ger våra kunder möjlighet att köpa och testa våra produkter på plats, vare sig det gäller en cykel, crosstrainer eller annan träningsutrustning. Detta är en spännande möjlighet för vårt företag att betjäna människor som bor i Storstockholmsområdet genom vår butik och hela Sverige genom vår e-handel och vårt lager, säger Mattias Kukkonen.

Nils Lund
nils@ehandel.se