Låter Sini bekant? Om du kan ditt Finland är svaret förmodligen ja. Men för oss svenskar är det en ny bekantskap. Det finska familjeföretaget är marknadsledare hemmavid på mer miljövänliga städprodukter. Bolaget omsatte nära en halv miljard under 2022 och nu gör de entré i Sverige.
Det sker med världens första Svanenmärkta rengöringstabletter, som är biologiskt nedbrytbara och löses upp i varmt kranvatten. Den medföljande städflaskan kan således användas gång på gång. Det enda som behövs fyllas på är tabletterna som kommer i fem varianter, anpassade för olika rum och ytor.
Varför lanserar ni i Sverige just nu?
Vi lanserade rengöringstabletterna för ett år sedan i Finland och det var en enorm succé. Vi märkte att det började finnas ett intresse även i Sverige, så det blev nästa naturliga steg att ta produkten dit, säger Johanna Hamro-Drotz, vd på Sini, till Ehandel.
Det är ingen liten lansering heller. Rengöringstabletterna kommer att säljas hos flera av dagligvarujättarna, närmare bestämt Ica, Hemköp och Citygross. Samtidigt har man sjösatt en svensk e-handel som komplement.
Vi öppnade den internationella e-handeln, Sini.com, förra sommaren och nu under våren har vi öppnat vår svenskspråkiga webbshop. E-handeln blev ett verktyg för oss att känna lite på den svenska marknaden, något vi började med förra hösten.
Strategin blir alltså två försäljningskanaler för att nå en så bred skara svenskar som möjligt.
När vi testade i höstas startade vi samarbeten med städinfluencers på Tiktok, som kallas "Cleantok". Vi märkte snabbt av hur försäljningen ökade i e-handeln och fick mycket positiv feedback från svenska konsumenter. Så vi såg att det fanns en efterfrågan och att produkten passade marknaden. Sen köps kategorin städkemi huvudsakligen i dagligvaruhandeln i samband med matinköp. Så för att nå ut riktigt stort var det klart för oss att vi måste in där, förklarar hon.
"Finns en Siniprodukt i varje hem"
Hemma i Finland är Sini lite av en framgångssaga. Man har vuxit sakta men säkert under 35 år och hela tiden tagit marknadsandelar. Under 2022 klev man upp på plats åtta på en lista över de starkaste och mest uppskattade varumärkena i Finland.
Det var verkligen jättehäftigt. Städning i sig är kanske inte så spännande, men något alla måste göra. Har man redskap och medel som gör att städningen går lättare och blir roligare, så blir folk så glada. I Finland skulle jag våga säga att det finns minst en Siniprodukt i varje hem. Vi hoppas att vi ska nå samma räckvidd och få samma förtroende i Sverige, säger Johanna Hamro-Drotz.
Hon säger att det rör sig om en långsiktig satsning på den svenska marknaden. Men man vill också göra ett starkt intryck från start. Bolaget planerar stora marknadsföringsinsatser redan i år, för att sätta varumärket och rengöringstabletterna på kartan.
Just nu jobbar vi som bäst med att bygga upp distributionen i dagligvaruhandeln. Men vi planerar också en rejäl marknadsföringssatsning i år. Vi kommer att fortsätta på Tiktok och i andra sociala medier. Vi har samarbeten med flera jättespännande, stora influencers på gång. Det här är en produkt som passar utmärkt för marknadsföring med influencers, säger hon och fortsätter:
Samtidigt vill vi också nå ut till de som bara shoppar i dagligvaruhandeln och inte är aktiva på sociala medier. Så vi kommer att nå ut i traditionell media som TV, streaming, Youtube och utomhuskampanjer. Kombinationen av sociala medier och traditionell massmedia har vi arbetat med länge i Finland och det fungerar utmärkt, då man når en mycket bredare målgrupp.
"Det är helt galet"
Konsten att lyckas handlar dock inte bara om varumärkeskännedom. Man måste också övertyga konsumenterna om att välja just din produkt framför många andra, redan etablerade på marknaden. Konkurrensen är stenhård, men här tror sig Sini ha ett ess i rockärmen.
Det är miljöfördelarna. Vi hoppas att städkategorin ska gå mer mot den här sortens koncept. Det är helt galet att man köper en sprayflaska i plast, använder den tom och sedan slänger den.
När man gjorde en undersökning hemma i Finland, i samband med lanseringen av rengöringstabletterna, visade det sig att det engångsslängs 10 miljoner rengöringssprayflaskor varje år. Och trots att att landet har bra plaståtervinning, så slängs över 30 procent rakt ned i soporna.
När man säljer traditionellt rengöringsmedel i vätskeform, så är det till 95 procent vatten. Så det är inte bara miljontals plastflaskor som slängs i onödan. Man lagerför och transporterar flaskor som innehåller 95 procent vatten. Det kan man fråga sig om det är vettigt. Med vårt tablettformat sparar man inte bara på plastavfall, utan minskar även koldioxidavtrycket från transporter. Det är väldigt relevant nu när vi tacklar klimatfrågor och ska uppnå en vettig användning av energi.
Exakt hur snabbt man tänker sig växa i Sverige vågar man inte ge några siffror på i dagsläget. Men med tanke på lanseringen hemmavid, kan man ändå ana att det finns rätt stora förhoppningar.
Efter lanseringen i Finland så har rengöringstabletterna varit vår absolut snabbaste kategori där. Vi hoppas att vi ska nå även en stor andel svenska hem. Därefter blir det en naturlig fortsättning att komma in med lite andra städprodukter. Vi är ändå marknadsledande i Finland med ekologiska, innovativa städprodukter och har 35 års erfarenhet. Så vi har defintivt både musklerna och viljan att bygga upp varumärket över tid även i Sverige.