ANNONS

Finska jätten ökar takten i Sverige - här öppnar nästa varuhus

Johan Ljung, vd för Motonet i Sverige

Expanderar blixtrande snabbt.

ANNONS

Finska varuhusjätten Motonet har foten beslutsamt på gaspedalen i Sverige. Målet är att expandera över hela landet och kedjan har verkligen visat att man menar allvar.

I dag avslöjar man att det blir ett varuhus även i Umeå. Närmare bestämt i handelsområdet Ersboda, där man ingått ett långt hyresavtal med fastighetsägaren With You Norr AB.

Vi har kollat på flera bra lokaler och områden i Umeå men valet föll till slut på detta läge i Ersboda. Handelsområdet är en av de bästa i regionen och lokalen kommer vara specialanpassad efter Motonets koncept och det finns plats för samtliga servicetjänster. Dessutom är B2B-handeln riktigt stark i närområdet och det ger extra krydda då det är en viktig aspekt i vårt koncept, säger Per Edstam, etableringsansvarig på Motonet, i ett uttalande.

Det blir ett helt nybyggt varuhus med en totalyta på 4 500 kvadratmeter, varav kundytan mäter 2 600 kvadratmeter. Byggstarten ska också ske omgående, då planerad öppning är sommaren 2025.

Det känns bra att vi fått alla papper signerade och att vi snart ska kunna starta byggnationen. Tack vare Motonets breda sortiment kommer de attrahera många kunder med olika intressen vilket kommer generera trafik och ökat intresse för handelsområdet. Jag ser fram emot det långa samarbetet tillsammans med Motonet, säger Peter Andersson, vd för With You Norr AB.

Totalt kommer det nya varuhuset att skapa 40 jobbtillfällen och rekryteringsprocessen för att hitta en varuhuschef drar igång efter sommaren. Jobbannonserna för resterande personal planeras att publiceras till årsskiftet.

Motenet har hittills öppnat ett varuhus i Sundsvall. Under senvåren blir det premiär för varuhuset i Örebro, i sommar öppnar man i Gävle och till vintern slår man upp portarna i Västerås. Man har även e-handeln igång. Det går undan, med andra ord.

"Står fast vid planen"

Etableringen i Umeå kommer dessutom möjliggöra effektiviseringar inom leveranser från logistikcentret i Finland. Ett lager där 97 procent av alla produkter hanteras automatiserat.

Det ger oss även möjlighet att skapa ytterligare kännedom om Motonet i regionen tack vare befintliga svenska varuhus och onlinebutiken genom förstärkt marknadsföring i ett större upptagningsområde. Det känns optimistiskt och spännande att under kort tid ha skrivit ytterligare ett avtal, säger Johan Ljung, vd för Motonet i Sverige, och avslutar:

Det påvisar att vi står fast vid etableringsplanen och att vi fortsätter att öppna varuhus i områden och lokaler av hög kvalité. Detta lägger en grund för företaget och vi ser verkligen fram emot att introducera fler kunder över vårt avlånga land för Motonets koncept.

Nils Lund
nils@ehandel.se