Det är ett företag med tradition som ger sig ut i den europeiska e-handeln. Fiskars grundades redan 1649 och är Finlands äldsta företag. Med sin nya internationella e-handel vill man stärka distributionen av hemprodukter utanför landet.
Sedan tidigare har Iittala drivit en webbshop i Finland under fem år men med den nya engelskspråkiga webbshoppen vill man erbjuda den internationella publiken både Iittalas starka tradition och möjligheten att shoppa dess produkter på nätet.
– Via den engagerande varumärkessajten och de sociala medierna kan vi erbjuda konsumenterna information och idéer vid sidan av möjligheten att handla, samt inspirera dem att skapa individuella och unika stunder i sin vardag, säger Päivi Paltola-Pekkola som ansvarar för Iittala-varumärket.
Bara engelska som språk
Den nya e-handeln har lanserats i Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike, Danmark och Storbritannien. Tanken är att försäljningen sen stegvis ska expandera till nya länder i Europa samt genom att utvidga sortimentet med fler av Fiskars hemvarumärken.
– Webbshopen ger konsumenter runtom i Europa möjligheten att bli en del av ett samfund av lika tänkande personer, som uppskattar tidlös design. Den nya kanalen tillåter allt fler konsumenter att ta del av Iittalas unika arv samt förtroende för hållbara föremål som erbjuder en stor mängd av kombinationer, säger Päivi Paltola-Pekkola.
Fiskars har valt att satsa på engelska som enda språk i webbshopen och euro som valuta, något som säkert gör att sajten kräver mindre underhåll och uppdateringar. Om de i framtiden planerar för lokala språk och valutor samt betalmetoder vet vi inte men ni kan kolla in deras nya e-handel här.
Källa: Press