ANNONS

Finsk e-handel tar över Sverige med sitt pungvax

Finsk e-handel tar över Sverige med sitt pungvax
Dick Johnson vill nå svenska kunder med humorns hjälp

Med humorn som vapen söker Dick Johnson nu samarbete med svenska influencers.

ANNONS

För två år sedan startade varumärket Dick Johnson sin verksamhet i hemlandet Finland. Sedan dess har många intresserat sig för deras groomingprodukter för män. Idag har de, förutom en e-handel, även två fysiska barbershops i hemlandet.

1,2 miljoner burkar sålda

Men det är en produkt i sortimentet som orsakat särskilt mycket uppskattning bland kunderna. För att väcka uppmärksamhet har Dick Johnson nämligen tagit fram ett eget pungvax, som nu sprids över Norden.

- Ja, pungvaxet är en viral produkt som vi lanserade i Finland och det har blivit jättepopulärt. Bland annat så sålde vi 30 000 burkar av den ganska hastigt och totalt har vi sålt 1,2 miljoner burkar i Finland, berättar Marika Ropanen på Dick Johnson för Ehandel.se.

Över 2000 burkar till Sverige på Fars dag

I våras lanserades så även en svensk e-handel och också här har pungvaxet blivit populärt, inte minst i samband med Fars dag, som inföll för någon vecka sedan. 

- Jag tror att vi sålde runt 2000-3000 burkar till Sverige i samband med Fars dag, säger Marika Ropanen.

Företaget har märkt att trots att pungvaxet förstås är en produkt för män, så är många av dem som köper varan kvinnor.

- Många kunder är kvinnor. De köper till sina vänner och pojkvänner. Så när vi gör reklam försöker vi att nå fram till just kvinnor.

Svenska influencers sökes

Men Dick Johnson har också märkt att Sverige är en något tuffare marknad än Finland, främst då konkurrensen om skönhetsprodukter för män är större här. Så nu letar företaget efter svenska samarbetspartners som kan hjälpa dem att marknadsföra sig i Sverige, främst då via sociala medier.

- Vi vill bland annat samarbeta med influencers, som kan hjälpa oss att lyfta våra produkter. Men vi söker också efter någon som kan tillverka svenska produkter som har en lokal prägel.

"Humorn är det viktigaste"

Och visst är mycket av historien kring pungvaxet något som företaget gör med glimten i ögat. Det gäller förstås även varumärkesnamnet.

- Humorn är det viktigaste i vår kommunikation. Namnet Dick Johnson säger inte genast att vi säljer kosmetik, men syftar på herrprodukter och humorn, säger Marika Ropanen.

Hur kommer det sig att pungvaxet inte blev årets julklapp?

- Haha, ja det kan man undra! Vi är ändå nöjda med att det köptes oerhört mycket i Sverige under Fars dag och nu fortsätter att sälja inför julen. Vi hoppas att många får det i present, så blir det kanske årets julklapp nästa år!

Michell Grönlund