Det svenska glasögonvarumärket, tillika e-handlaren, Vasuma Eyewear har landat en stark delägare. Det är finansprofilen Tom Dinkelspiel, bland annat ordförande i Nordnet och Öhman-koncernen, som nu investerar i bolaget.
Pengarna ska användas till att expandera utomlands med fokus på Tyskland och USA. Dessutom ska man bygga ut organisationen och skala upp sin marknadsföring både hemma i Sverige och internationellt.
Vasuma, som har en stark B2B-försäljning via premium-optiker, ska även satsa mer på sin försäljning av solglasögon direkt till konsument i e-handeln. Den delen står i dag för endast 1 procent av omsättningen, så det finns med andra ord en hel del kvar att hämta här.
Under åren har det kommit en del inviter från investerare men ingen har känts rätt för oss. Att nu få med Tom Dinkelspiel på vår tillväxtresa känns fantastiskt och tajmingen är helt rätt. Det händer mycket i optikbranschen, inte minst när det gäller digitala affärsmodeller. Toms kompetens, erfarenheter och nätverk kommer att bli väldigt värdefulla när vi nu växlar upp, säger Lars Malmsten, vd och medgrundare för Vasuma, i ett uttalande.
Det är alltså första gången som bolaget tar in externt kapital. Man vill dock inte uttala sig om hur stor köpeskillingen är, eller hur stor andel Tom Dinkelspiel lägger vantarna på.
Jag kan säga att det rör sig om några miljoner, som gör att vi kan ta varumärket från Gamla Stan och vidare ut i världen, säger Lars Malmsten till Ehandel.
Han berättar också att bolaget räknar med en ordentlig tillväxtresa under de kommande åren.
Vi kommer vässa marknadsföringen både inom Sverige och utomlands. Bygga ut organisationen, med en e-handelschef bland annat. Ställa ut på fler internationella mässor i Tyskland, USA, Asien och siktar på att öka från idag cirka 18,5 miljoner i dag till 70 miljoner kronor om fem år.
Vasuma grundades 2005 av Jan Vana, Steffen Sundelius och just nämnda Lars Malmsten. Deras glasögon tillverkas för hand i Europa och Asien och man jobbar alltså främst med optiker och återförsäljare i ett tiotal länder.
Nu ska man ta nästa kliv och huvudpersonen i sammanhanget, Tom Dinkelspiel själv, säger så här om valet att kliva in i bolaget som delägare:
Jag har alltid gillat Vasumas produkter och varumärke, grundarna har byggt upp ett välmående och hållbart företag med ett starkt kunderbjudande. Fokus på kvalitet och långsiktighet med hög modegrad ligger helt rätt i tiden som en motvikt till fast-fashion-kulturen i branschen. Vasuma har alla förutsättningar att bli något stort och jag ser fram emot att vara med och ta bolaget till nästa nivå.