Förra veckan lanserade modeföretaget Filippa K en helt ny e-butik och gick därmed över till framtidens supersnabba webb. Företagets nya webbutik har nu alltså en helt ny design och är extremt snabb.
Något som även finns på hemsidan, som kanske inte är en nyhet för vissa men som ändå är ganska ovanligt, är informationen “who made it”.
LÄS ÄVEN: Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över
Vid varje produkt på hemsidan finns information om vem som har tillverkat plagget. Det framgår i vilket land plagget är sytt, namnet på leverantören, adress till fabriken, hur många kvinnor och män som arbetar på fabriken samt om företagets team har varit på plats och besökt tillverkaren.
Idén om att börja med den här typen av transparens kom till under 2015 och redan 2016 lanserade modeaktören sin nya företagsstandard.
Filippa K skriver på sajten att “vi anser att transparens och insyn i hela produktionskedjan är en viktig roll i en modern och hållbar varutillverkning”.
Vi pratade om att vara mer transparenta i vår försörjningskedja ganska länge och våra kunder har varit intresserade av att veta var våra kläder är tillverkade. Så det kändes som ett väldigt naturligt steg för oss att ta, berättar Jodi Everding och Doreen Chiang, som båda jobbar med produktutveckling och inköp på Filippa K, för Ehandel.se.
Men Filippa K är inte ensamma om att jobba mot en ökad transparens inom modeindustrin. Asket, företaget som säljer herrmode, meddelade förra året att de slutar med de traditionella “made in”-märkningarna och börjar med en egen branschstandard kallad “Full Traceability”.
LÄS ÄVEN: Asket skippar "made in" - startar ny branschstandard
Med Askets nya märkning informerar företaget kunden om hela produktionskedjan både i kläderna och på hemsidan. Till skillnad från Filippa K fokuserar Askets upplysningar även på plaggets exakta innehåll. Asket går in på bland annat sytrådens och materialets innehåll till vad knapparna och tvättlapparna är gjorda av.
Nästan ett halvår senare, i oktober, meddelade Asket att de lyckades nå "Full Traceability" på 68 procent av sin leverantörskedja. Planen var att de skulle nå hundra procent innan 2018 var slut, men än idag när man besöker Askets webbutik verkar det som att spårbarheten fortfarande inte är uppnådd till hundra procent.
Vi har inte nått vårt mål ännu, men vill att alla ska kunna följa vår resa och se till att vi faktiskt håller vårt löfte, sa Askets medgrundare August Bard Bringéus i ett tidigare uttalande.
LÄS ÄVEN: ASKETs spårbarhet är nu mer än halvvägs
Den sortens information som både Asket och Filippa K jobbar mot att kunna ha tillgänglig kräver en del jobb och ansträngning.
Var det svårt att få fram den sortens information?
Vi var tvungna att se till att våra befintliga leverantörer är medvetna om att om de vill fortsätta arbeta med Filippa K, som kräver transparens i hela produktionskedjan, så måste leverantörerna skriva ett kontrakt med vårt bolag som ger oss samtycke till att publicera deras uppgifter på vår hemsida. Det tog en del tid att samla all information från våra leverantörer och att mata in informationen på vår hemsida men det var vi beredda på, svarar Jodi Everding och Doreen Chiang och tillägger:
Men annars gick hela processen mycket smidigt. Alla våra leverantörer var jättestöttande och tyckte att det var ett väldigt bra initiativ från vår sida. De känner sig stolta över att jobba med oss och att ha Filippa K som kund. Det var en win-win-situation för oss alla.
Vad har ni fått för respons?
Våra leverantörer och kunder har gett oss mycket positiv feedback. Men några av våra konkurrenter blev överraskade över vår öppenhet, att vi avslöjade våra leverantörer, eftersom detta kan anses som en företagshemlighet. Men för Filippa K kan det vara till en fördel, om vi till exempel har samma leverantörer som något annat varumärke kan det hjälpa oss att tillsammans jobba mot våra hållbarhetsmål och miljöfrågor.
Men arbetet mot en högre transparens har inte avslutats eller saktats ner. Filippa K har nyligen inlett ett samarbete med ett företag som med hjälp av "blockchain technology" ska öka transparensen i produktionskedjan. Filippa K menar att de nu vill nå ännu längre med sin transparens och dyka in i plagg- och garntillverkningen, fabrikerna och till och med se över skogar och gårdar som tygerna och garnen kommer ifrån.
Just nu har vi alla våra textilfabriker kartlagda och våra certifieringar giltiga, men det har varit ett manuellt jobb. Företaget TrusTrace tillåter oss att spåra och få tillgång till denna information i realtid när vi utvecklar våra produkter. Det kommer också att göra det möjligt för oss att analysera vår försörjningskedja och produktionsdata så att vi kan fokusera på att öka tillverkningen av mer hållbara material, säger Jodi Everding och Doreen Chiang.