ANNONS

Filippa K till Kina – krokar arm med Alibabas plattform: "Unik position"

Filippa K ger sig in på den kinesiska marknaden
Filippa K/Pressbild/Istock

Alibaba ser stor potential för skandinaviska varumärken i Kina.

ANNONS

Välkända svenska modebolaget och varumärket Filippa K ansluter sig nu till den kinesiska e-handelsplattformen Tmall, enligt ett pressmeddelande.

Tmall är Alibabas plattform för e-handel och som i dagsläget har över en miljard användare. Det är därmed världens största e-handelsmarknad. Och efterfrågan på skandinaviskt mode och design uppges vara hög i Kina.

Skandinaviska kunder har älskat Filippa K i många år, därför är jag exalterad över att introducera varumärket i Kina i år. Modehuset har en unik position inom high-end mode, där man erbjuder ett distinkt skandinavisk designperspektiv som grundar sig i hållbarhet. Jag hoppas att de kinesiska konsumenterna kommer att uppskatta detta lika mycket som oss, kommenterar Filippa K:s vd Rikard Frost i ett pressmeddelandet.

"Över en miljard kunder"

Mei Chen – Albibas chef för mode- och lyxvarumärken för regionerna Nordeuropa, USA och Storbritannien – säger att han ser betydande potential för skandinaviska varumärken i Kina.

Det finns en stor efterfrågan av tidlös skandinavisk designkvalitet med en hållbarhetsprofil, kvaliteter som Filippa K uppfyller. Genom att sammankoppla märken som Filippa K med över en miljard kunder hjälper Tmall företag i deras internationella tillväxtstrategi.

David Gustavsson
david@ehandel.se