Svenska Filippa K grundades 1993 och deras kläder och accessoarer säljs genom mer än 700 återförsäljare världen över. E-handeln var däremot länge en vit fläck på Filippa K:s försäljningskarta, först i maj lanserade modeföretaget sin näthandel för den svenska marknaden.
Filippa K finns på ett 20-tal marknader men Sverige stod i början av året fortfarande för en större del av omsättningen. Något som det kanske blir ändring på snart. Företaget har nämligen planer på en internationell expansion för sin onlinehandel.
Filippa K berättade tidigare att man valt att använda sig av Magento som e-handelsplattform, en investering för framtiden enligt modeföretaget. Däremot har man nu vuxit ur sitt tidigare affärssystem.
Byta affärssystem
Framöver ska Filippa K använda sig affärssystemet M3 för Fashion som ska integreras med existerande system för produktlivscykelhantering, tredjepartslogistik, försäljningsställen, e-handel, beslutsstöd och personal- och lönesystem.
Något som ska förbättra produktiviteten, effektiviteten och öka utbyggnadstakten av nya affärer, samt förenkla satsningen på företagets på onlinehandel.
– Dynamiken i modebranschen innebär att processer är komplexa och det finns många nyanser som traditionella ERP-system inte stödjer helt, säger Susanna Liljeqvist, som är it-chef på Filippa K.