ANNONS

Filippa K expanderar sin E-handel internationellt

Filippa K expanderar sin E-handel internationellt

Filippa K stod länge utan en näthandel men modeföretaget lanserade tidigare i våras sin nätbutik för den svenska marknaden. Nu stundar en internationell expansion för företagets onlinehandel.

ANNONS

Svenska Filippa K grundades 1993 och deras kläder och accessoarer säljs genom mer än 700 återförsäljare världen över. E-handeln var däremot länge en vit fläck på Filippa K:s försäljningskarta, först i maj lanserade modeföretaget sin näthandel för den svenska marknaden.

Filippa K finns på ett 20-tal marknader men Sverige stod i början av året fortfarande för en större del av omsättningen. Något som det kanske blir ändring på snart. Företaget har nämligen planer på en internationell expansion för sin onlinehandel.

Filippa K berättade tidigare att man valt att använda sig av Magento som e-handelsplattform, en investering för framtiden enligt modeföretaget. Däremot har man nu vuxit ur sitt tidigare affärssystem.

Byta affärssystem

Framöver ska Filippa K använda sig affärssystemet M3 för Fashion som ska integreras med existerande system för produktlivscykelhantering, tredjepartslogistik, försäljningsställen, e-handel, beslutsstöd och personal- och lönesystem.

Något som ska förbättra produktiviteten, effektiviteten och öka utbyggnadstakten av nya affärer, samt förenkla satsningen på företagets på onlinehandel.

– Dynamiken i modebranschen innebär att processer är komplexa och det finns många nyanser som traditionella ERP-system inte stödjer helt, säger Susanna Liljeqvist, som är it-chef på Filippa K.

Källor: CS, DI

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap