I helgen kunde vi berätta om Klarnas arbete för att förbättra sin service mot handlarna, som numera uppges ha lättare än tidigare att komma i kontakt med bolaget.
LÄS ÄVEN: Lyssnade på e-handlarna - nu görs kundtjänsten om
Men Klarna nöjer sig inte där. Nu meddelar nämligen företaget att det har infört vad som beskrivs som en "nollmission" vad gäller klagomål. Den kommande tiden ska Klarna bland annat gå igenom och djupanalysera hundratals kundklagomål från de senaste åren.
- Har man som vi 60 miljoner kunder har man också 60 miljoner anledningar att med jämna mellanrum göra en ordentlig översyn av kundupplevelsen vi erbjuder. Vi har inte ett 200-årigt historiskt arv att luta oss mot, vår eventuella framgång bygger helt och hållet på att vi levererar den bästa kundupplevelsen idag och imorgon. Även om vi dagligen utvärderar vårt arbete och lyssnar på våra kunder så är det viktigt att då och då göra rejäla djupdykningar och analyser för att öka förståelsen för hur vi kan bli ännu bättre, säger David Fock, produktchef på Klarna, i ett pressmeddelande.
40 klagomål per en miljon köp
På senare tid har Klarna fått en del kritik för att exempelvis ha uppmuntrat konsumenter att delbetala hellre än att betala hela summan direkt.
LÄS ÄVEN: Skulle bli tydligare - nu anklagas Klarna för att vilseleda
Klarna för dock fram att det egentligen inte handlar om speciellt många klagomål sett till hur många transaktioner företaget genomför. Under 2018 fick företaget i snitt in 40 klagomål per en miljon köp. I den summan har företaget räknat in både klagomål som har kommit in till den egna kundtjänsten och klagomål som inkommit till myndigheter som Datainspektionen, Finansinspektionen, ARN och Konsumentverket.
Trots det väljer bolaget alltså att göra ett krafttag mot de anmälningar som kommer in, och under 2019 är planen att antalet klagomål ska minskas med 10 procent.
- När man växer och utvecklar produkter i den takt vi gör så kommer det oundvikligen bli fel ibland. Vi anstränger oss till det yttersta för att rätta till dessa fel, och vår nollmission är en daglig påminnelse för alla på Klarna om vikten av att hela tiden ha våra kunders upplevelser i centrum när vi utvecklar produkter, kommunicerar och paketerar våra erbjudanden.
Inför automatisk fakturabetalning
På senare tid har Klarna bland annat bytt namn på sin tjänst "Klarna konto" till "Klarna delbetalningskonto", för att upplägget ska bli tydligare för konsumenterna. Inom kort väntar också en tjänst för automatisk betalning av fakturor, vilket ska minska risken för missat förfallodatum.
Klarna hoppas att satsningarna på sikt ska leda till att antalet anmälningar mot företaget ska vara nere i noll.
- Att ha miljontals kunder men noll missnöjda låter förstås som en utopi. Men att sätta enkla mål har aldrig varit vår grej. Om vi nu ska sänka antalet klagomål, låt oss då lika gärna sikta på att bli den första banken i världen med noll missnöjda kunder, säger David Fock.