Att det går bra för Dellback vet ni vid det här laget, efter att vi tittat på deras senaste årsredovisning. "Gårdsbutiken på nätet" växer så det knakar och har längs vägen valt att satsa helt på B2B och lägga ned konsumentbenet av kostnadsskäl. Vi hörde av oss till grundaren och majoritetsägaren, Gustav Dellback, som förklarar beslutet så här.
Vi har ingen exakt siffra exakt hur mycket vi sparar på det, men det är tufft att bara bygga upp en kanal. Det strömmar till kunder till B2B-delen, vi har 700 kundkonton och den biten gick mer av sig själv. Vi lade nog mer tid i början på B2C än B2B, men när vi väl tog beslutet så stod B2B för 80 procent av försäljningen, så det kändes rätt självklart. Det svåra var nog det känslomässiga att lägga ned en kanal, som man jobbat hårt med att bygga upp, säger han till Ehandel.
Framgångarna har heller inte klingat av. Än så länge verkar det inte finnas någon hejd på tillväxten.
Just nu ligger vi och dubblar mot fjolåret igen. Vi såg en viss avmattning under hösten kopplat till inflationen, som styrde kunderna bort från får nisch. Då hade vi inte riktigt samma tryck, men nu är det som innan igen.
"Vi har ett starkt case"
Samtidigt har man under sina unga levnadsår endast redovisat förlustsiffror. Och bolaget vill ta in ytterligare externt kapital för att fortsätta ta marknadsandelar. Något som kan vara knepigt i dagens klimat, men än så länge ser man inga hinder.
Jag gör en runda nu under våren. Det finns intresse från befintliga delägare och sen vill vi hitta en ny partner. Jag har tagit in pengar tidigare utanför den egna familjen, så att säga, och vi har fina siffror och nyckeltal att visa upp. Vi har ett starkt case, säger Gustav Dellback.
Planerar ni för förlust även under 2023?
Vi planerar för en förlust. Vi behöver komma upp i en omsättning på 30 miljoner för att nå svarta siffror. Det beror på att vi har byggt mycket framåt och till exempel tagit på oss en lokal i en större skala än vad vi behöver just nu. Vi har en kostym att växa in i. Men flödet där vi köper och säljer är lönsamt. Vi måste bara få mer av den biten. Sen är vi inte på något sätt klara vid 30 miljoner. Vi siktar mycket högre än så.
När når ni de där 30 miljonerna?
Någon gång under 2024. Nu är vi på dryga 10 miljoner och ligger och dubblar mot det. Det är en ganska stor marknad, vår nisch ligger på runt 3 miljarder och det finns ingen riktig aktör som har den. Så även om vi skulle nå 100 till 120 miljoner, så är det fortfarande en väldigt liten andel av den.
"Kämpat lite med hemsidan"
Jakten på den så viktiga milstolpen underlättas nu av att man dels "bara" har en kanal att arbeta med. Och att mycket av de tekniska bitarna nu är på plats som de ska.
Vi börjar lägga mer fokus på kunderna nu. Förut var det mer på att bygga erbjudande och rätt sortiment. Sen har jag kämpat lite med hemsidan. Jag kunde inget om e-handel innan jag började med det här. Men nu har vi landat lite i det och kan fokusera mer på kund, säger Gustav Dellback.
LÄS ÄVEN: Nya e-handeln rusar - då stänger de för konsumenter: "Kostade mer"