ANNONS

Festbutikerna om Årets julklapp: “Det glada 20-talet är tillbaka”

Joel Svensson, Stina Petrini och Ayman Ammouri

"En vinst för oss alla som verkar i branschen".

ANNONS

Många e-handlare hoppas nog varje år att en fysisk pryl ska bli Årets julklapp, då det direkt kan leda till en försäljningsökning. Något som Klarna tidigare idag bekräftade.

LÄS ÄVEN: Årets julklapp är inget skämt – har gett ökningar på över 3000 procent

Även om evenemangsbiljetten blev årets julklapp så pekade HUI uppenbarligen också på en generell trend framöver att vi kommer att få se fler fysiska träffar, fester och evenemang.

"Maskeradkläderna gjorde entré i Sverige"

Vi vände oss till en rad festbutiker för att få deras reaktion på Årets julklapp och det den ska symbolisera. Dessa verksamheter bygger ju på att människor kommer samman och umgås.

Jag vaknade upp imorse och såg en bild på Aftonbladet med en evenemangslokal i bakgrunden och rubriken "Årets julklapp utsedd" och tänkte direkt att detta måste vara något för socialt umgänge och därmed en vinst för oss alla som verkar i branschen, säger Joel Svensson, vd på Partykungen.

Som festspecialist sedan 1903 är vi inte förvånade att årets julklapp blev just evenemangsbiljetter. Efter stora kriser finns ett uppdämt behov att träffas. Till exempel när första världskriget tog slut inträdde som bekant ”det glada 20-talet”. Livet blev en fest. Det var faktiskt då som maskeradkläderna gjorde entré i Sverige, säger Stina Petrini, marknadschef på Buttericks.

Årets julklapp kommer att gynna oss på företag som säljer festtillbehör, konstaterar Ayman Ammouri, grundare på Partyhallen.

"Fördubbling av omsättningen"

Joel Svensson tror dock inte på någon stor försäljningsökning direkt kopplat till utmärkelsen.

För oss som framför allt är fokuserade på försäljning mot slutkund så kommer detta kanske inte att bidra till någon jättestor försäljningsökning men för hela branschen kommer det säkerligen att märkas. Det som började med att de flesta restriktioner slopades i slutet av september, och bidrog till en succéartad Halloween-försäljning, har sedan fortsatt in i november med en nästan fördubbling av omsättningen jämfört med i fjol, meddelar Joel Svensson.

"Nödvändigt för alla i underhållningsbranschen"

Även Buttericks skriver under på att de redan sett den trend som HUI talar om.

Vi såg den här trenden redan under årets Halloween. Vi gjorde all time high i flera av våra butiker och ökade vår försäljning med över 60 procent mot 2020. Nu närmast väntar julfester och nyårsafton, säger Stina Petrini.

Vi har också märkt att folk nu börjar arrangera större fester och då handlas det mer dekorationer och så vidare, men att snittordern sjunkit på grund av att företag, kommuner och landsting inte handlat lika mycket som förr. Men nu ser vi att det börjar komma igång igen, säger Ayman Ammouri.

Årets julklapp 2021 är nog alltså främst ett uppsving för hela underhållningsbranschen.

Vår största utmaning i fjol var att vår snittorder gick ner och det berodde ju på att nattklubbarna, bröllopen, de stora festerna och så vidare var inställda. Nu är dem tillbaka och med årets julklapp lär dem bli ännu fler! Kul för oss men framför allt nödvändigt för alla i underhållningsbranschen, säger Joel Svensson.

"Bidrar naturligtvis till ökad försäljning"

Stina Petrini tror även på HUI:s analys att 2022 kommer att präglas av socialt umgänge.

Ja, vi tror att vi står inför en explosion av socialt umgänge framåt. Det glada 20-talet är tillbaka. Och det passar oss perfekt. Stora fester, musikfestivaler och sportevenemang bidrar naturligtvis till att försäljningen av våra artiklar ökar.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se