Många lyxmärken har varit sena med att ge sig ut på nätet, vissa till och med motvilliga. Gränsen mellan lyx och näthandel har dock så sakta börjat suddas ut. Ralph Lauren och det brittiska lyxmärket Mulberry var ganska tidiga med lyxmått mätt, och den sistnämnda gjorde under 2013 en responsiv satsning.
Även Versace finns sedan 2012 på nätet och nu kan man få sällskap av ytterligare en lyxlirare. Nämligen Fendi som ägs av LVMH, ett av världens största företag inom lyxproduktsbranschen med bland annat Louis Vuitton, Dior, Berluti och Donna Karan i portföljen. För att nämna några av koncernens närmare 60 underbolag med kända varumärken.
Fler kan följa efter
Milano-baserade Fendi, som säljer en del av sina accessoarer och produkter på nätet via återförsäljare som Neiman Marcus, Bergdorf Goodman och Net-a-Porter, säger nu att man har planer på att sälja direkt till sina kunder via en egen nätbutik.
Lansering väntas äga rum i mars och till en början kommer man att leverera till 28 europeiska länder, med USA på väntlistan. Skulle deras e-handel bli en framgång kan mycket väl flera av LVMH:s varumärken följa efter.
Källa: Fashionista
Foto: Fendi