- Lätt att hitta leveransalternativ
Ibland kan kassafunktionen vara besvärlig att ta sig igenom, men det behöver den inte vara. En ren layout på en till tre sidor är idealisk, med de olika leveransalternativen tydligt presenterade. Kunder vill veta vilka alternativ de har och varför de ska välja det ena framför det andra. Exempelvis kan gratisleveranser ta längre tid (men inte kosta något), medan premiumleveranser kommer fram nästa dag (mot en högre kostnad). Med en enkel kassafunktion kan du låta kunden bestämma själv.
- Bekvämlighet
Bekvämlighet är A och O – kunder måste kunna försäkra sig om att leveransen blir så smidig som möjligt. Oavsett om det är hemleverans nästa dag, eller möjligheten att hämta upp leveransen i ett paketskåp i närheten måste de få flera alternativ så att de kan välja det som passar bäst.
- Hållbara leveranser
Hållbara leveranser är idag på allas läppar och många handlare har stort tryck på sig att erbjuda gröna leveransalternativ. Läs i vår blogg om hur du kan erbjuda hållbara leveranser i form av långsammare leveranser eller Click & Collect. Med dessa alternativ kan kunden ta ett beslut som känns rätt och ser samtidigt att ditt varumärke tar hållbarhet på allvar.
- Track and trace
Kommunikation är grundläggande för att få nöjda kunder. Sms och e-post är de bästa sätten att hålla kontakt med dina kunder och för att informera dem om att deras beställning är på väg. De vill ha regelbundna uppdateringar, gärna med gps-spårning så att de kan se exakt när chauffören närmar sig. Ett meddelande samma morgon som produkterna ska levereras är betydelsefullt eftersom det hjälper kunden att planera sin dag.
- Enkla returalternativ
Även om den inte riktigt berör själva leveransen så är returhanteringen en viktig del av processen. Om produkten inte uppfyller kundens förväntningar måste det finnas tydlig information om returer, till exempel om de sker via en returportal eller med hjälp av en retursedel.
För att runda av kan vi alltså se att det finns många sätt att erbjuda kunder en utmärkt leveransupplevelse. Det kan få kunderna att lämna positiva omdömen och känna sig nöjda – så att de i högre utsträckning rekommenderar dina produkter till sina nära och kära. Nöjda kunder är en bra affär!
Ladda ner vår guide ”Delivering to customers and rebuilding loyalty”