För ungefär två år sedan köpte FedEx upp Bongo International, ett företag som gör det enklare för konsumenter att köpa varor från utländska återförsäljare genom att automatiskt justera valutor, tullavgifter och fraktkostnader.
Nu byter man namn på verksamheten, som i dagsläget konsoliderar transporter åt globala e-handlare i USA, Europa och Peru, till FedEx Crossborder. I juni kommer man även att expandera dess tjänster till Kina och Japan, rapporterar Wall Street Journal.
– Asien är den näst största regionen ur ett exportperspektiv när det gäller gränsöverskridande leveranser, i nivå med Europa, och växer i en snabbare takt. Den globala e-handeln växer med tvåsiffriga tal och Asien är en marknad som inte kan ignoreras, säger Chip Hull, vice president för FedEx Crossborder.
Öppnar upp för speditörer
Sedan tidigare har andra globala distributörer investerat i och lanserat nya internationella e-handelstjänster. UPS förvärvade i-Parcel ungefär samtidigt som FedEx köpte Bongo och DHL erbjuder även de tjänster som hjälper e-handlare att nå sina utländska kunder.
FedEx vill inte stå bredvid och titta på och som en del av omprofileringen kommer man även att för första gången erbjuda sina gränsöverskridande tjänster till speditörer.
– Det här kan göra det lättare för B2B-kunder att beräkna internationella fraktkostnader för större transporter, säger Jack Muhs, vd för FedEx Trade Networks.