ANNONS

FedEx planerar att ta betalt efter paketens storlek

FedEx planerar att ta betalt efter paketens storlek

FedEx kommer att höja priserna på mer än en tredjedel av sina markleveranser i USA. Ett drag som främst inriktar sig på skrymmande men lätta paket fyllda med exempelvis toalettpapper, tröjor och skor. Något som kan skaka om e-handelsbranschen i USA.

ANNONS

FedEx planerar att ändra sina rutiner och enbart ta betalt efter paketens storlek för alla sina markleveranser. Något som även inkluderar mindre paket som man så här långt har baserat efter vikt.

Det här kommer främst att ge effekt på skrymmande, men lätta paket fyllda med varor som toalettpapper, tröjor och skor. I själva verket kommer det att innebära en prisökning på mer än en tredjedel av deras amerikanska marksändningar.

Något som mycket väl kan skaka om e-handelsbranschen då många aktörer inom de här kategorierna använder sig av fri frakt.

– Smekmånaden är över. Folk är bortskämda med att det inte kostar mer att få sakerna hemlevererade än att köpa direkt i butiken. Men om du kör en lastbil fylld med pingisbollar kommer du att förlora pengar, säger Satish Jindel, vd för ShipMatrix, ett företag som hjälper sina kunder med kostnadseffektiva leveranser.

Hakar konkurrenterna på?

Som det ser ut idag skulle en låda innehållande 30 toarullar som väger drygt 2,3 kg endast debiteras för sin vikt av FedEx. Men med det nya systemet, som ska börja gälla från och med den 1 januari 2015, kommer samma låda att kosta lika mycket att skicka som ett paket som väger 9,5 kilo gör idag.

Den stora frågan nu är om konkurrenten UPS kommer att haka på. Något många analytiker faktiskt tror att de kommer att göra, då de två företagen historiskt sett har matchat varandra rent prismässigt, istället för att försöka roffa åt sig en konkurrensfördel.

Klart är i alla fall att förändringen kommer att påverka antingen e-handlare eller deras kunder. Eller kanske rentav båda, någon måste betala för höjningarna som uppskattningsvis kommer att landa runt hundratals miljoner dollar årligen.

 

Källor: WSJ, NBC

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se