FedEx lanserade i veckan en ny tjänst som mot en extra kostnad låter kunden få större kontroll över när deras paket ska dyka upp. FedEx Delivery Manager som tjänsten kallas liknar rivalen UPS tjänst, My Coice, som lanserades i september 2011. Enligt FedEx själva beror lanseringen på den växande e-handeln i USA.
– Den snabbast växande marknaden i USA, och på många andra marknader runt om i världen, är e-handeln. Allt mer shopping sker online och det medför att det kommer att krävas nya tjänster. Vår nya service är väldigt kundfokuserad, säger Raj Subramaniam, vice vd för marknadsföring och kommunikation på FedEx Services.
2,5 miljoner kunder
Att registrera sig för den nya tjänsten är gratis och kunden kan sedan beroende på önskemål göra sina tillval. Att få sin leverans ändrad till en särskild dag kostar 5 dollar, likaså att ändra adress. Vill man se till att leveransen sker vid en bestämd tidpunkt kostar det 10 dollar.
FedEx skickar även ut en ”leveransvarning” via mail eller till mobilen som berättar när paketet kan väntas dyka upp. De kan också utan extra kostnad hålla paketet i två veckor i fall man är på semester. Vill man så kan man även betala en årlig avgift på 40 dollar och få tillgång till alla tjänster under ett år.
Hur mycket FedEx hoppas tjäna på sin nya tjänst vill inte Raj Subramaniam kommentera, men det finns nog en hel del som är intresserade av den. Sedan UPS lanserade My Choice i slutet av 2011 har deras tjänst lockat drygt 2,5 miljoner kunder fram till den 31 januari i år.
Källa: Bloomberg