ANNONS

FedEx fortsätter att rida på näthandelns framgångsvåg

FedEx fortsätter att rida på näthandelns framgångsvåg
FedEx

Näthandeln är en kassako för logistikjätten som nu vill höja fraktkostnader så att man kan bygga ut sitt leveransnätverk.

ANNONS

FedEx har släppt siffrorna för det tredje kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår, som avslutades den 29 februari, och kan under perioden rapportera intäkter på 12,7 miljarder dollar. Att jämföra med 11,7 miljarder dollar föregående år.

Vinsten efter skatt för kvartalet landade på 692 miljoner dollar, att jämföra med 586 miljoner dollar för ett år sedan. Under kvartalet, som innefattade den stressiga julhandeln, lyckades FedEx också bättre än tidigare år med att få ut åtminstone nästan alla paket i tid.

– Vi uppskattar verkligen våra medarbetares insatser under högsäsongen som trots en stor ökning av paket, mycket tack vare e-handelns fortsatta tillväxt, gjorde att vi kunde erbjuda en hög service, säger FedEx VD, Fredrik Smith.

Återförsäljare bör betala mer

Precis som vid tidigare tillfällen passade logistikjätten alltså på att lyfta fram e-handelns framfart som en del av företagets tillväxt och de ökande paketvolymerna. Konsumenter handlar inte bara oftare online, utan också allt större varor som madrasser, kanoter och TV-apparater.

FedEx har sedan tidigare ändrat rutinerna och börjat ta betalt efter paketens storlek för alla sina markleveranser. Nu flaggar man för ytterligare förändringar.

I en intervju med Wall Street Journal säger Fredrik Smith att återförsäljare troligtvis kan räkna med högre fraktpriser för att kompensera fraktbolagets kostnader för att bygga ut sitt leveransnätverk och för att kunna möta e-handelns ökande krav.

– Det finns ett enormt intresse bland folk att få sakerna levererade hela vägen hem, men det förändrar inte överhuvudtaget vad det kostar att levererar dem, säger Fredrik Smith.

ANNONS
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se