ANNONS

När handlade du senast i din webbutik?

När handlade du senast i din webbutik?

En vanlig tisdag i juli, för snart sex år sedan, publicerade vi följande artikel vars budskap fortfarande gäller.

ANNONS
 Originalartikeln från den 5 juli 2011 finner du här: När handlade du senast i din webbutik?

Hur ofta handlar du av dig själv? Vi förutsätter att du gillar det du säljer. Tar du bara produkterna ur lagret eller lägger du en order i din egen webbshop? Det finns nämligen fördelar med att handla hos sig själv. Du får t.ex. reda på om det går! Ja det är faktiskt sant. I fler fall än du tror går det inte att handla i webbshoppen, kanske inte i just din men generellt.

Du anar inte vilka skräckexempel vi har varit med om. Riktigt stora e-handelsaktörer med buggar i kassan som förhindrat användare att avsluta sitt köp. Har dessa kunder använt någon obskyr webbläsare månntro? Nej, oftast handlar det om en av de största på marknaden.

Att leva i webbträsket

Flera e-handlare vi känner surfar alltid omkring i en äldre webbläsare, i syfte att agera minsta gemensamma nämnare. Alla fel som upptäcks i denna, och sedan justeras, gör att nätbutiken oftast fungerar i alla resterande webbläsare. Det handlar lite om att leva i det sämsta webbträsket för att hitta alla buggar.

Tyvärr räcker det inte att leva i webbträsket. Du måste även provköra de nya och fräschaste webbläsarna. Detta då även en ny version kan skapa allvarliga problem i kunders köpprocess. Ulf Liljankoski, med nätbutiken Lilon.se, upplevde detta i och med en ny version av webbläsaren Firefox:

Plötsligt en dag insåg jag dock att jag missat att det inte gick att lägga något i varukorgen om man klickade på ”Lägg i varukorg” på en kategorisida (något en hel del kunder gör i min webbshop), däremot fungerade det om man klickade på ”Lägg i varukorg” på sidan med produktbeskrivningen vilket gjorde att orderingången inte avstannat helt. -liljankoski.se

Hur vet man vilken webbläsare man skall använda? Detta är ganska enkelt då du med största sannolikhet redan har statistik över det. Kika in hos exempelvis Google Analytics och se vad dina kunder använder. Den största webbläsaren där måste du bara ha installerad.

Färdiga system

Hur är det då för dig som kör ett färdigt system via en e-handelsleverantör. Testar de inte så att allt fungerar i alla stora webbläsare? Vi hoppas det och förmodligen är det så. Det är dock många som har moduler som inte andra har, eller rena speciallösningar. Dessa är förmodligen inte lika vältestade och då kan det förmodligen inte skada att själv ta dem för en åktur i webbträsket.

Designproblem

När det kommer till sidans design gäller givetvis samma sak. Man bör testa att designen håller i alla olika webbläsare. Vi måste dock säga att designproblem oftast är synligare och mer påtagliga än det vi pratar om här. Små skript eller moduler som kan förhindra köp eller skapa andra problem för kunder. Dessa är svårare att upptäcka och mycket skadligare för din e-handel.

Nu kanske du tänker att kunderna kommer att höra av sig om det är några problem. Trogna kunder kommer förmodligen att göra det men majoriteten ger förmodligen bara upp. Problemen uppstår inte heller för alla utan just för en viss grupp av dina användare som kanske aldrig kunnat bli kunder. Notera även att när det gäller problem som inte hindrar köp så kanske kunder inte ens märker det. Det kan dock påverka din försäljning då de kanske missar något erbjudande eller annan merförsäljning.

Se alltså till att handla i din egen webbutik lite då och då. Gärna i webbträsket där insekterna (buggarna) svärmar. Plocka inte sakerna på lagret utan lägg dem i den virtuella kundvagnen och njut av e-handelns enkelhet, även om det är du som får plocka dem sen.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap