Gillar du att lyssna på poddar om e-handel? Då har vi goda nyheter! Nu på fredag, den 30 oktober, lanseras nämligen en ny podcast på temat. Den heter Framtidens E-handel och kommer att släppas varannan vecka.
Bakom podden står Björn Påhlman Spenger, medgrundare och vd på investmentbolaget Fashion Tech Group.
Jag är själv ett stort fan av podcasts och prenumererar på över 30 poddar inom allt från e-handel, personlig utveckling, entreprenörskap, och annat spännande. Jag tror på mediet och tanken av att starta en egen podd har vuxit inom mig de senaste åren. Timingen är perfekt nu, kombinerat med att jag tror att det finns en efterfrågan eller ett behov av podden som jag nu startar, säger Björn Påhlman Spenger till Ehandel.
"Målet är att maximera värdet"
I det första avsnittet får lyssnarna möta Viktor Lundqvist, som är vd på Nordic Tech House. Bland de kommande gästerna återfinns Kinaexperten Tom Xiong, Organistas grundare Linn Herbertsson och Magnus Dahlquist, vd på Bluebird Media. Tanken är att ta upp en rad olika ämnen, som influencer marketing, FB Ads, sourcing, IT och logistik.
Det finns en rad andra poddar om e-handel på marknaden, vad gör denna unik?
Podden är nischad till direct-to-consumer trenden som jag tror väldigt mycket på, och det finns idag ingen svensk podcast inom samma nisch. Utöver det fokuserar jag inte så mycket på personerna som gästar podden, utan snarare på ämnen som vi nördar ner oss i. Målet är att maximera värdet för lyssnarna. Istället för att prata om gästernas bakgrund och framgångssagor, diskuterar vi customer lifetime value eller andra ämnen relaterade till att bygga ett framgångsrikt D2C-bolag.
"Gör podden för att det är kul"
Till sin hjälp med podden har Björn sin fru Anni, som han menar hjälper honom med "kommunikation, strategi, pepp och kritik". Inspelningarna sker i en studio hos kontorshotellet Helio och klippningen sköts av en Michela Dorch, som är baserad i Spanien. De 16 första avsnitten har sponsrats av kreditbolaget Treyd.io.
Vad har du för ambitioner för podden på sikt?
Skulle jag komma upp i några hundra lyssnare per avsnitt om ett år eller två är jag helnöjd. Utfallet spelar inte så stor roll - jag gör podden för att det är kul, för att lära känna inspirerande personer, och för att själv lära mig så mycket som möjligt. Samtidigt hoppas jag att podcasten kan inspirera andra entreprenörer så att de förhoppningsvis lyckas ännu bättre.