Den norska bok-startupen Bookis.com summerar i dagsläget över 70 000 användare i Norge, och sedan januari i år har företaget även en svensk sajt.
Vi testlanserade vår Bookis-app i Sverge i augusti, men det visade sig vara svårare än vad vi trodde, rent tekniskt. Sedan januari är vi igång på den svenska marknaden via vår svenska sajt, men planen är att inom kort lansera vår app officiellt i Sverige också, säger Lars Lewin, Sverigechef på Bookis, till Ehandel och tillägger:
I dagsläget närmar vi oss 1000 användare i Sverige.
LÄS ÄVEN: Norsk bokuppstickare sålde för en miljon i januari
Hela idén med Bookis är att göra delningsekonomin enklare och att böckerna faktiskt läses och inte ligger i någon hylla, berättar Lars Lewin.
Bokaktörens upplägg och affärsidé är satt utifrån kunderna för att göra processen så lätt som möjlig. Säljare, som både kan vara privatpersoner och företag, kan kostnadsfritt sälja sina böcker på Bookis. Företaget tar endast betalt för frakt och i samband med det en serviceavgift, men om säljaren och köparen till exempel väljer att mötas upp istället kostar det ingenting. Säljaren får alltså alltid hundra procent av sitt försäljningspris.
Vi vill stimulera och tillrättalägga handeln för nya och gamla böcker, säger Lars Lewin och tillägger:
Nu i början är det viktigaste för oss att bygga ut vårt utbud på sajten. Men trots att vi förespråkar andrahands-handel och vill främja delningsekonomin så vill vi att vår sajt ska vara en komplett bokhandel på nätet ur alla perspektiv. Därför har vi även nya böcker på sajten, och har idag samma utbud som bland annat den svenska aktören Bokus.
På Bookis kan man alltså hitta de senaste böckerna samt de som har några år på nacken och som kan, som tidigare nämnts, säljas av både företag och privatpersoner. Detta ger bland annat mindre bokhandlare som inte har en egen nätförsäljning en möjlighet att nå ut till en större målgrupp.
Bookis blir som ett extra skyltfönster som inte kostar något, berättar Lars Lewin.
Lars berättar att S:t Pauls Bok- och Pappershandel i Stockholm som är över 130 år gammal sålde sin första bok någonsin på nätet i förra veckan, just via Bookis.
Jag står på bilden bredvid Anneli Ljung Nordenskiöld, som är ägare och butikschef på S:t Pauls Bok- och Pappershandel. Jag var själv i Stockholm i tre dagar förra veckan för att hjälpa henne att komma igång, samt för att höra vad kunderna tycker om att köpa begagnade böcker på nätet.
Vad fick du höra då?
Många tyckte att det är en utmaning att hitta enkla leveranssätt, att till exempel som säljare beräkna frakten. Andra saknade en chatt-funktion och smidiga betalningssätt. Kunderna vill känna sig trygga i att de inte förlorar sina pengar ifall säljaren visar sig vara oseriös, svarar Lars Lewin.
Allt detta har vi självklart löst på Bookis.
Den svenska expansionen är den första i den nordiska planen. Men enligt Lars är det oklart när företaget ska testa sitt koncept på en ytterligare marknad.
Tanken att expandera till de andra nordiska länderna är jättetilltalande, och det är något som vi pratar om. Men först och främst vi vill fokusera på Sverige, bortsett från vår norska hemmamarknad så klart, det blir ett bra test för oss att prova vårt koncept på en annan marknad först innan vi breder ut oss ännu mer, säger Lars Lewin.
Sverige är dessutom det största landet i Norden och vi har tillgång till liknande samarbetspartners här som vi har i Norge, så det föll ganska naturligt att vi valde att expandera hit först.