ANNONS

Färgglad e-handel en succé - Vårdväskan slår 40 miljoner

Färgglad e-handel en succé - Vårdväskan slår 40 miljoner
Grundarna Phillip och Sofi Miller

Tittar på att ta in kapital.

ANNONS

E-handelsbolaget Vårdväskan vill liva upp vården med hjälp av färgglada arbetskläder och produkter. Affärsidén har visat sig fungera väl och när företagets årsredovisning för 2017 nu har trillat in kan vi utläsa att omsättningen växt med 22 procent till nära 44 miljoner kronor. Vårdväskan tar bland annat upp sin lansering i Finland som en bidragande orsak till försäljningsutvecklingen:

- Vårdväskan AB:s tidigare gjorda satsning på att öppna en försäljningskanal i Finland har slagit väl ut och den finländska marknaden har, i likhet med de norska och svenska marknaderna, haft en stabilt växande omsättning. Bolaget har fortsatt sin ekonomiska tillväxt och expansionen har skett med egna vinstmedel, skriver företaget i årsrapporten.

Företagets vd och medgrundare, Phillip Miller, berättar för Ehandel.se att den internationella expansionen går bra, men att vissa länder är svårare än andra.

- Vi har inte öppnat något nytt land under 2018 men finns nu i Sverige, Norge, Finland, UK, Danmark och med bra framgång i vissa av länderna. Danmark är ett svårt land trots att jag själv är dansk och Norge har sina logistikutmaningar, säger Philip Miller.

"Kapital för att gasa ordentligt"

Vårdväskan har sin bas i Falkenberg och har nyligen flyttat till nya lokaler där. E-handelsföretaget har även blivit utsedda till Årets gasell i Halland, både 2016 och 2017.

- Vi har det senaste året fokuserat på strukturer och skalbarhet. Vi flyttade till nya lokaler och sen bytte vi affärssystem till Harmoney och båda dessa sakerna har varit helt fantastiska för oss. Sen har vi stärkt upp i organisationen som vi hoppas se tydlig effekt av nu, säger Phillip Miller.

Lönsamheten har varit med bolaget sedan starten 2012 och i fjol var inget undantag utan man gjorde då ett resultat på cirka 850 000 kronor.

- 2018 fortsätter i samma fina takt och vi ska återigen ge oss ut på expansion. För detta kollar vi samtidigt om vi eventuellt ska ta in kapital för att gasa ordentligt. Vi har hittills växt organiskt och med egna medel. Men med rätt partner så, säger Phillip Miller.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se