Efter att Tictail lanserat sin app för iOS har läsare frågat om inte Apple tar en stor del av kakan när det kommer till försäljningen. En ofta citerad siffra är 30 procent av all försäljning inuti appar.
Det enkla svaret är att Apple inte hanterar försäljning av fysiska produkter. Deras funktion för köp inuti appar, IAP (In-App Purchase), stödjer inte fysiska varor. Du får alltså inte sälja fysiska produkter i en app med hjälp av Apples betalsystem.
Apple tvingar dock försäljningen av innehåll, funktioner, tjänster och prenumerationer att gå via deras IAP, samt att ge bort 30 procent av kakan. Appar som försöker använda exempelvis PayPal för att sälja digitalt innehåll nekas publicering i App Store. Det är alltså en tydlig linje mellan fysiska varor och digitalt gods. Det som betalas inom Apples ekosystem ska kunna levereras i appen.
Apple rör idag inte det fysiska
Anledningar till detta är för det första att Apple inte kan säkra kvalitén eller leveransen på fysiska varor som sedan skickas ut till kunderna. Det är förstås även ohållbart med en avgift om 30 procent på fysiska produkter man skickar till kund.
Tictails nya app får helt enkelt inte använda Apples integrerade betalsystem, de använder istället PayPal, och vi gissar att de även måste rensa bort eventuella butiker som säljer digitalt gods. Försäljningen av fysiska produkter sker alltså "utanför" Apples ekosystem. Det är således fritt fram att sälja fysiskt gods men man får själv lösa betalningen.
Med lanseringen av Apple Pay som är en mer generell betallösning kan man förstås tänka sig att Apple i framtiden även vill ha en del av den fysiska försäljningen. Även om det sker så gissar vi att Apple då kommer tillämpa avgifter mer åt PayPal-hållet än några skyhöga 30 procent. Idag vill dock Apple (via IAP) inte ha med den verkliga världen att göra och speciellt inte fysiska varor.