ANNONS

Familjereceptet som ska nå 100 miljoner: "Det är så galet roligt"

Tanja och Daniel Mancilla ska ta chimichurrin till nya höjder i Sverige

"Målsättningen är att vi ska bli riktigt stora".

ANNONS

I en tid som omgärdas av mörka rubriker är det lite extra upplyftande att hitta ljusglimtar. En av dessa är Mancillas, som drivs av Daniel och Tanja Mancilla.

De bestämde sig en dag för att producera och sälja chimichurri - och resten är, som man säger, historia.

Vid varje större familjefest eller när vi samlades så brukar vår familj göra mycket mat. Chimichurrin har alltid varit en huvudroll bland maträtterna som serveras. Efter så många lovord och komplimanger om att vår chimichurri smakar gott tänkte vi att vi borde testa att göra denna i större mängder för att se om andra uppskattar den, berättar Daniel Mancilla för Ehandel och fortsätter:

När vi väl löste receptet för större produktion så tog det inte lång tid förrän kunderna tyckte likadant som vår familj, vänner och bekanta.

Produktionen sker i Arlandastad och fram tills nu har man valt att rikta in sig att sälja B2B, via e-handel.

När vi började planera för större leveranser såg vi att den snabbaste och mest effektiva vägen var att leverera direkt till butiker. Därav B2B, säger han om vägvalet.

Men efter ett riktigt succéår, där bolagets omsättning växte från 210 000 till 540 000 kronor, är det nu dags att ta nästa steg. Nu ska de nämligen öppna upp försäljningen till konsumenter.

B2C är en naturlig utveckling som måste ske då vi ser att stora delar av marknaden går åt det hållet. På det sättet är det även enklare för våra kunder att köpa våra produkter över hela landet. Kunder förväntar sig obegränsad tillgänglighet och det vill vi kunna erbjuda.

Vilka blir de största utmaningarna med att expandera till B2C?

Logistiken och att förpackningen håller hela vägen till kund.

Och målen är högt ställda. Tanken är att Mancillas ska göra ett rejält avtryck i branschen.

Lika naturligt som barn och vuxna förväntar sig att ketchup finns tillgänglig vid varje måltid ska Mancillas Chimichurri vara lika tillgänglig. Skillnaden är att Mancillas Chimichurri är nyttig för barn och vuxna. Den innehåller inga konserveringsmedel, inget socker, gluten eller laktos. Dock innehåller den goda nyttigheter som rapsolja, vitlök, persilja, chili, vinäger och oregano, säger Daniel Mancilla och fortsätter:

Målsättningen är att vi ska bli riktigt stora, nå mer än 100 miljoner kronor i årsomsättning, och konkurrera med etablerade mindre nyttiga såser. Vår Chimichurri ska bli lika stor och självklar i Sverige som den är i Argentina. Den passar perfekt för svenska folkets gommar, veganer som köttätare.

"Svårt att ta ledigt"

Samtidigt som bolaget väntar på sitt riktigt stora genombrott här i Sverige, har man verkligen rönt uppmärksamhet i Argentina. Daniel medverkade nyligen i argentinsk tv, där han omnämndes som "chimichurrikungen". Det gav ringar på vattnet.

Vi fick fler beställningar och latinamerikaner, främst argentinare, som bor i Sverige fick upp ögonen för oss och började köpa våra produkter. Vi blir även ofta tillfrågade om vi vill närvara i tillställningar där argentinsk mat eller gourmetmat ska exponeras.

Mancillas är dock inte det enda företaget som Daniel och Tanja driver. De har även konsultgruppen Maleon, som specialiserat sig på kommunikationen mellan byggherre och entreprenör.

Hur hinner du med allt?

Jag är inte ensam i dessa bolag. Min viktigaste och främsta affärspartner är min fru Tanja. Vi fördelar ansvarsområden mellan oss och ser till att vi har koll på vad som ska prioriteras och vad som ska delegeras. Men framför allt är det så galet roligt att det är svårt att ta ledigt, avslutar Daniel Mancilla.

Nils Lund
nils@ehandel.se