När vi senast skrev om däck- och reservdelsbolaget TH Pettersson hade familjeföretaget nått en miljon i försäljning på nätet bara två månader efter att e-handeln lanserats. Och sommarmånaderna verkar inte direkt ha minskat köplusten hos landets bilintresserade - fem månader efter premiären har försäljningen nämligen nått upp i 2,1 miljoner kronor.
- Jag tänkte att det kunde gå fort men var samtidigt lite rädd att det var för sent eftersom många andra företag funnits online länge nu. Men så var det tydligen inte, säger Johan Dalbro, e-handelschef på TH Pettersson.
Är det överraskande att så många handlar bildelar mitt i semestern?
- Nej, kunderna handlar efter intresse och vi har många entusiaster. Vi har till exempel ett helt motorsportssegment och man kanske vill handla ett par snygga fälgar. Men det är väldigt blandat.
Sedan e-handeln lanserades och TH Pettersson kom igång med sin satsning på sociala medier har företaget märkt av en stark tillströmning av framför allt yngre kunder, både till e-handeln och i de två fysiska butikerna som bolaget har i Göteborg.
B2B-handel med bredare sortiment
Nu blir nästa steg att öppna en e-handel för B2B. Tanken är att den ska byggas upp under hösten och ha premiär under 2017. En stor del av företagets försäljning är till kommuner och företag, som kan ha upphandlat exempelvis däck till alla bussar i en viss region.
- Det kommer att bli ungefär samma sortiment i de båda nätbutikerna, även om det lär bli både bredare och djupare i B2B-handeln. Privatpersoner handlar oftast till motorcyklar eller personbilar medan kommuner och företag har lastbilar, bussar, båtar och så vidare.
Ambitionen är att så småningom också expandera utomlands, både inom B2C och B2B.
Ska ni öppna fler fysiska butiker?
- Det hade varit kul men där är vi inte än. Jag tycker att det vore jätteroligt men det är något som framtiden får avgöra, avslutar Johan Dalbro.