Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Familjeföretaget stortsatsar - ska dubbla omsättningen på två år

Anna och Martin Vister.
Annika Lindecrantz
annika@ehandel.se

Dela artikeln:

"Vår vision är att ha kul".

ANNONS

Det lilla familjeföretaget Eivy med endast fyra anställda går som tåget. De omsätter 30 miljoner, och siktar mot 60-70 miljoner kronor 2025. Eivy säljer multifunktionella underställ.

Det startades av min fru Anna Vister efter att hon slutat som inköpsassistent på H&M, berättar Martin Vister för Ehandel.

Anna Vister startade företaget 2009 och Martin blev delägare 2015.

Eivy har inga direkta tillväxtmål, de försöker arbeta strategiskt med att fler och fler ska få upp ögonen för Eivy.

Vi har inga tillväxtmål då exekverandet av dessa kan göra att vårt varumärkes-DNA kan bli lidande, vilket vi sett mycket av i branschen. Istället är vår vision att fortsätta ha så kul som möjligt samt en organisk tillväxt som bygger på att fler och fler får upp ögonen för våra produkter och vår vision om lättare packning och mer äventyr, tack vare multifunktionella plagg.

På vägen vill vi fortsätta bygga likviditet och vinst i bolaget och nästa år räknar vi med att omsätta ungefär 36 miljoner, och 2025 kanske vi kommer ligga runt 60-70 miljoner med sikte på 20 procent vinstmarginal.

Var tillverkar ni underställen?

All vår produktion finns hos tre fantastiska leverantörer i Kina som vi besöker regelbundet, de har även hälsat på oss här i Åre. Vi har jobbat med dem länge, och har landat hos dem efter att ha producerat i både Estland, Portugal och Turkiet tidigare.

Varför blev det underställ?

Anna har åkt både skidor och snowboard under hela sin uppväxt och älskar vinter och snö. Hon brukade sy sina egna neck warmers för att skydda sig från kyla och när hon mitt emellan sin Textil ekonomutbildning i Borås och sin Modedesign-utbildning i Paris skulle göra en snowboard-säsong i St. Anton märkte hon hur packningen växte. Behovet av ett plagg med flera användningsområde resulterade i hennes innovation, ett multifunktionellt underställ med inbyggd neckwarmer i snygga mönster.

Hur mottog marknaden ännu ett underställsmärke? 

Underställsmarknaden var praktiskt taget enbart svarta eller mörkblå underställ när hon startade och möttes initialt av motstånd hos inköparna, som främst var äldre män. Hos kvinnliga inköpare gick det desto lättare, speciellt när de fick se det leopardmönstrade understället, ett mönster som varit med oss sedan start.

Vilka är era främsta konkurrenter?

Många varumärken i branschen, samt en del återförsäljare har kopierat oss rakt av, och vi märker att många andra tittar på det vi gör. Vi ser varken de eller andra varumärken som konkurrenter utan fokuserar helhjärtat på vår vision om färre plagg och mer äventyr. En bonus är att de som kopierar oss brukar få höra det från vår community i sociala medier, så det brukar inte blir långvarigt när de gör det.

Vilka är era nästa steg?

Vi funderar på att utöver våra befintliga plagg i återvunnen polyester även gå in i ull, vilket vi researchar just nu. Vi vill även skapa mer rörligt content samt fortsätta sprida vår vision globalt med hjälp av distributörer på utvalda marknader och vår e-handel. Vi siktar även på att få in en till anställd, som kan vara i Åre minst ett par dagar i veckan och hjälpa oss med bokföring, ekonomi och logistik.

Vilka utmaningar ser ni just nu?

De globala makroekonomiska utmaningarna som alla måste förhålla sig till påverkar oss, dock kanske i mindre grad än många andra då vår tillväxt är organisk och bygger mycket på att fler och fler får upp ögonen för oss på befintliga och nya marknader. Frakter har gått upp, även tillverkningskostnader men vi är peppade på kommande säsonger.

Julen/vintern är er högsäsong, antar jag? 

Vi har det mesta av vår försäljning under höst och vintertid för norra halvklotet, och när Australien och Nya Zeeland har vinter ökar vår försäljning där.

Arbetar både du och din fru heltid i bolaget?

Vi är ett litet agilt team, jag, min fru Anna Vister, Stine Landin och Johanna Krook. Vår logistik och redovisning är outsourcad men vi behöver stärka upp med några rekryteringar i Åre, helst igår.

Dela artikeln: