ANNONS

Familjeföretag överlever med unik e-handelslösning

Familjeföretag överlever med unik e-handelslösning
Värnamo Sängkläder

Ville undvika att konkurrera med de egna kunderna.

ANNONS

Under 90-talet såg familjeföretaget Värnamo Sängkläder hur konkurrenterna flyttade utomlands. Flera storkunder försvann till konkurrenter som kunde leverera liknande produkter till ett billigare pris. Ett tag undrade företaget om de alls skulle överleva förändringen.

"Ville hänga på trenden"

För fyra år sedan insåg VD:n Kenneth Åhlander och hans släktingar att de måste hänga med i tiden. Lösningen blev att starta en egen e-handel.

- Hemsida har vi haft länge, men vi hade ingen egen webbshop. I och med att e-handeln ökar i samhället så tänkte vi att vi ville hänga på den trenden, säger Kenneth Åhlander till Ehandel.se.

Över 300 återförsäljare

Det fanns dock ett problem: Värnamo Sängkläder ville inte konkurrera med sina egna kunder, det vill säga möbelbutikerna.

- Vi säljer till möbelaffärer och har över 300 återförsäljare, så vi kan inte gå ut och konkurrera med våra kunder. Så därför har vi valt att ta samma pris i e-handeln som vi gör å vår cirkaprislista, som många av våra kunder följer.

Kompenserar möbelbutiker

För att kompensera återförsäljarna för eventuella förluster från folk som istället köper sina produkter direkt i Värnamo Sängkläders e-handel valde man dessutom en unik modell.

När någon handlar i webbshoppen ser företaget vilka butiker som finns i närheten av den handlande kunden, inom en viss radie. När Värnamo Sängkläder dragit av för alla kostnader så får butikerna del av överskottet i form av en kreditfaktura.

På så sätt ska alla butiker som företaget säljer till även kunna dra nytta av försäljningen i webbshoppen, är tanken.

- Vi skickade ut ett infobrev till våra kunder och förklarade hur vår modell skulle fungera och då tyckte de flesta att det var bra, säger Kenneth Åhlander.

"Växer för varje år"

Och e-handeln har även inneburit andra fördelar för kunderna. Numera har de nämligen tillgång till hela sortimentet, via just e-handeln, som de i sin tur kan dela med sig av till sina egna kunder.

Samtidigt så är det inte helt lätt att som familjeföretag driva e-handel och Värnamo Sängkläder har fortfarande den stora merparten av sin försäljning i andra kanaler. Idag sker mindre än 10 procent av försäljningen via nätbutiken.

- Vi hoppas förstås att det ska växa och det ökar för varje år. Men webbförsäljningen är fortfarande en relativt liten andel av försäljningen, avslutar Kenneth Åhlander.

Michell Grönlund