ANNONS

Falska varor i Kinas e-handel fortfarande ett stort problem

Falska varor i Kinas e-handel fortfarande ett stort problem
Kinas e-handel är full med oseriösa handlare

Kina har tagit över som världens största e-handelsmarknad men piratkopiorna fortsätter att frodas på nätet.

ANNONS

Att Kina och dess e-handlare brottas med problemet piratkopior är ingen nyhet och landets regering lade i våras fram ett nytt lagförslag för att skärpa kontrollerna på landets marknadsplatser. Både när det gäller piratkopior och falska produktrecensioner.

Samtidigt har Alibaba och konkurrerande marknadsplatser ökat sina insatser för att få bort förfalskningar från sina sajter. Men enligt en ny rapport från National People’s Congress Standing Committee finns det fortfarande en hel del att jobba med.

Enligt rapporten, som genomfördes under 2014 och omfattade 14 olika produktkategorier, ska nämligen endast 58,7 procent av de inspekterade produkterna ha varit äkta. Något som innebär att 41,3 procent av varorna var falska, rapporterar nyhetssajten Firstpost.

Antalet klagomål ökar rejält

Man kan samtidigt konstatera att de e-handelsrelaterade klagomålen från landets konsumenter ökade under förra året. Enligt rapporten tog olika handelsmyndigheter runt om i Kina emot mer än 77 800 klagomål relaterade till ett inköp på nätet under 2014.

En ökning med hela 356,6 procent jämfört med ett år tidigare. Men det är inte bara mungiporna neråt, enligt nya siffror ska Kina under förra året ha övertagit förstaplatsen från USA som världens största e-handelsmarknad.

Antalet nätkunder i Kina ska under 2014 ha ökat till 361 miljoner och landets e-handelsmarknad ska under förra året varit värd 442 miljarder dollar jämfört med USA:s 300 miljarder dollar.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se