Falska recensioner är inte ett nytt problem för varken Amazon eller andra globala marknadsplatser. E-handelsjätten har dock de senaste åren gett sken av att man tacklar problemet och delvis kommit till rätta med det genom att bland annat ta bort falska recensioner och stämma aktörer som säljer dem.
Verkligheten kan dock vara det omvända om man får tro en dagsfärsk rapport från konsumentorganisationen "Which?", som bland annat lyfts av BBC. Deras undersökning av marknaden för falska recensioner visar snarare att den utvecklas och frodas.
Organisationen ska under december månad signat upp sig på 10 olika sajter som sålde falska recensioner. Tillsammans ska dessa sajter erbjudit över 700 000 recensenter, vi gissar dock att man kan arbeta för flera sajter. Recensenterna får antingen en liten monetär betalning eller betalning i form av att de får behålla de recenserade produkterna.
Enligt sajterna som säljer recensioner så ska de på bara två veckor kunna fixa så att dina produkter blir Amazons speciellt utvalda (Amazon’s Choice). Vilket tyder på att Amazons marknadsplats helt satts ur spel.
Paketpris och prenumerationer
Recensionerna säljs även i storpack som exempelvis 1000 recensioner för lite över 90 000 kronor. Du kan även köpa prenumerationer på omdömen så att du får till exempel 10 recensioner i månaden. Det finns även lojalitetsprogram för recensenterna där en duktig fejkrecensent kan få bonusar och extra produkter.
Konsumentorganisationens kartläggning tyder helt enkelt på att, om det man ser är sant, så är Amazons sajt spelplanen för en hel industri av fejkade recensioner och betyg och manipulerade listningar där utnämningar som “bästa produkt” helt enkelt köps.
Vi tar bort falska recensioner och vidtar åtgärder mot alla som är inblandade i missbruk, säger Amazon i ett uttalande.
Frågan är om Amazon helt enkelt är för stora och att problemet inte går att få bukt med. Amazon ska även ha sagt att e-handlare inte kan lösa problemet helt själva.
Which? kräver nu att den brittiska konkurrensmyndigheten CMA tittar närmare på fenomenet. Organisationen är förstås rädd att konsumenterna vilseleds och även om Amazon jobbar med problemet så tycker man inte att de gör tillräckligt för att stävja inflödet av falska recensioner.