Betalmarknadens utveckling påverkas av bland annat ny teknik och utbudet av betaltjänster, men en stor del av dess utveckling påverkas främst av konsumenterna. Vad kunderna vänjer sig vid och hur de föredrar att betala. Insight Intelligence har tillsammans med Payex, Edenred och MedMera Bank gjort en riksomfattande undersökning som bland annat visar hur snabbt betalbeteenden kan ändras.
- Betalvanor som varit etablerade i decennier har förändrats totalt under de senaste åren, skriver Lukas O Berg, VD på Insight Intelligence i den nya undersökningen.
Den dominerande betalmetoden
Årets upplaga av Sverige Betalar, som undersökningen heter, visar tydligt hur betalvanor har förändrats i samband med olika betalsituationer inom e-handeln. Fakturatjänster har ökat med 12 procentenheter och är för första gången den dominerande betalmetoden inom e-handeln, och har därmed gått om den tidigare populära kortbetalningen. Sammanlagt 44 procent av de tillfrågade i undersökningen föredrog att betala med den metoden.
LÄS ÄVEN: Betalkorten tappar när allt fler vill e-handla med faktura
Viktigt med betalningsalternativ
De flesta människor har en betalmetod som de föredrar mer än andra, enligt undersökningen kan vi se att fakturatjänster är den som flest föredrar idag. Något som förtydligar vikten av rätt betalningsalternativ hos e-handelsföretagen är frågan om det är så att man föredrar en betalmetod så mycket att man väljer bort eller avbryter ett köp på grund av att den plats man handlar på erbjuder den betalmetoden som man föredrar. Resultatet visar att nästan var fjärde person väljer bort en butik/e-handel ganska eller mycket ofta (23%), samt att var
femte person avbryter ett sådant köp (19%).
Sammanfattningsvis tyder undersökningen på att fakturabetalningar är idag den vanligaste betalmetoden i samband med e-handel. Ett bra tips för e-handlarna är enligt den här undersökningen att de kan erbjuda flera olika betalmetoder för att inte bli bortvalda.