ANNONS

Facebooks nya tjänst ska förenkla nätbetalningar

Facebooks nya tjänst ska förenkla nätbetalningar

Snart kan det vara möjligt att använda ditt Facebook-konto, inte bara för att gilla saker, utan även för att betala för dem. Det sociala nätverket testar just nu ett sätt att för att göra det enklare att betala med kort på nätet.

ANNONS

Facebook testar just nu ett nytt betalningssystem som enligt flera olika medier, både svenska och utländska, säger skulle kunna konkurrera med PayPal. Det ska dock inte vara hela sanningen.

Tanken med Facebooks system ska snarare vara att förenkla betalningar på nätet, inte helt oväntat genom att låta användare använda sina inloggningsuppgifter till det populära sociala nätverket.

Den första e-handelssajten som uppges använda det nya betalsystemet är JackThreads och alla som har registrerat sitt betalkort hos Facebook ska kunna göra betalningar i framtiden.

– Vi gör just nu ett litet test som låter människor använda den betalningsinformation som finns sparad hos Facebook i en app när de gör ett köp. Appen tar sedan hand om processen och slutför transaktionen. Testet gör processen enklare och snabbare för människor att göra ett köp på en mobil app genom att automatiskt fylla i din betalningsinformation, säger Facebooks Tera Randall.

Vill öka annonsförsäljningen

Betalningen behandlas alltså inte av Facebook utan av den betaltjänst som appen använder sig av, till exempel PayPal, Braintree eller Stripe. Facebooks mål ska inte vara att konkurrera med existerande betaltjänster, utan att förenkla dem.

– Vi fortsätter att ha en bra relation med PayPal, och den här produkt är helt enkelt för att testa hur vi kan hjälpa vår partners att erbjuda en enklare shoppingupplevelse. Det innebär inte att flytta betalningshanteringen från nuvarande betalningsleverantörer, till exempel PayPal, säger Tera Randall.

Facebook ska inte vara ute efter att ta en procent på de betalningar som sker via deras betalsystem. De verkar snarare vara ute efter öka sin annonsförsäljning. På det här sättet kan de enklare spåra vilka annonsklick som leder till köp och hur mycket varje klick genererar i försäljning.

Genom att snabbt fylla i en potentiell kunds betalningsinformation sparar man även kunden det besvär som får flera kunder att avbryta ett köp.

Källa: TechCrunch

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se