Enligt Adobe har klickfrekvensen på Facebookannonser gått upp med 35 procent på bara ett par år samtidigt som antalet visade annonser har minskat med 13 procent. Det står klart sedan företaget undersökt 900 miljarder digitala annonsvisningar och 23 miljarder klick på annonser på ett antal sociala plattformar.
– Förra året ändrade Facebook sin algoritm i ett försök att få färre men effektivare annonser och de nya siffrorna bekräftar att de har lyckats. Vi ser en minskning av antalet annonsvisningar med 13 procent, medan intresset från användarna har lett till 35 procent fler klick. Den här utvecklingen gynnar inte bara Facebook utan också användarna som utsätts för färre irrelevanta annonser, säger Håkan Cedell, Nordisk chef för Adobe Media Optimizer.
Vi skrev nyligen om att Pinteterst ansåg sig vara det nätverk som skulle ge annonsörerna mest värde, och anligt Adobes rapport placerar sig Pinterest före Twitter men efter Facebook. Snittvärdet på ett besök från Facebook är 10,50 svenska kronor. Motsvarande siffror är 6,30 kronor för Pinterest och 5,10 kronor för Twitter.
Datan till rapporten "Adobe Digital Index: Digital Advertising Report" samlades in mellan tredje kvartalet 2014 och tredje kvartalet 2015.