Det sociala nätverket, som den senaste tiden inte visat sig vara speciellt bra på att driva försäljning åt e-handlare, har nu utökat sina företagsfunktioner.
Den mest märkbara förändringen är att företagssidorna på Facebook fått ta del av den tidslinje som privatpersoner erbjudits de senaste månaderna. Tidslinjen medför en hel del nyheter till företagssidorna. Först och främst kan man berätta företagets historia likt privatpersoner kan ge en kronologisk bild av sitt liv. Företag skall dock kunna fästa viktiga nyheter överst på sin sida och inte vara fast i den kronologiska ordningen.
Facebook har även lanserat något de kallar Sponsrade händelser. Detta är en form av annons som utnyttjar när någon t.ex. checkar in eller interagerar med ett företag. Vilket med Sponsrade händelser leder till en annons som syns till höger om nyhetsflödet. Detta skall ge en större exponering för varumärket och öka synligheten för händelser kopplade till företaget. Enligt Facebook ska dessa annonser ge 46 procent högre klickfrekvens till en 20 procent lägre kostnad.
Nätverken vill ha mer pengar
De nya företagssidorna med tidslinje skall även bjuda på en ny kontrollpanel och funktioner för att öka interaktionen mellan de personer som gillar ett företag. Kort och gott har Facebook gjort en hel del förändringar för att göra det sociala nätverket mer attraktivt för företag. Gissningsvis vill de nu även ha mer pengar av oss.
Twitter verkar också vara ute efter att tjäna mer pengar på sitt nätverk. De har nyligen introducerat annonser i deras mobila applikationer. Samtidigt har de börjat sälja möjligheten att se tweets äldre än 30 dagar, vilket är den vanliga gränsen. På detta sätt skall företag kunna lära sig mer om sina kunder.
Det känns som att de sociala nätverkens oskuldsfulla dagar är över. Nu handlar det om att kommersialisera nätverken och tjäna så mycket pengar som möjligt. Inget större fel i detta så länge det inte görs på vår bekostnad, utan att ge något av värde tillbaka.
Källa: wired, facebook,
dagensmedia, telegraph