Facebook har sedan börsnoteringen levt under stor press från missnöjda aktieägare och man har fått se aktien dyka på börsen. Nu börjar man se en ljusning, åtminstone när det gäller företagets omsättning.
Under årets tredje kvartal ökade Facebook sin omsättning med 32 procent till 1,26 miljarder dollar. Det är en ökning med 32 procent från motsvarande period förra året då omsättningen låg på 954 miljoner dollar.
Men trots en ökad omsättning rapporterar Facebook samtidigt att man gör en nettoförlust på 59 miljoner dollar. Efter årets tredje kvartalsrapport slutade aktien på 19,50 dollar, nästan hälften av aktiens värde vid börsnoteringen som låg på 38 dollar.
Större fokus på de mobila användarna
Facebook har sedan börsnoteringen lanserat flera nya funktioner och försökt skapa nya intäktsströmmar, till exempel Sponsrade händelser, Facebook Offers och Facebook Gifts. Men det är fortfarande annonser som står för 86 procent av omsättningen. Företaget meddelar också att man nu har över en miljard användare.
Facebook verkar nu fokusera på att förbättra sina mobila tjänster ytterligare. I dag kommer 14 procent av intäkterna från mobila annonser men det är ett viktigt område inför framtiden enligt aktieägarna och Facebook själva.
– De mobila användare blir allt viktigare för det sociala nätverket. Människor som använder våra mobila produkter är mer engagerade, och vi tror att vi kan öka engagemanget ytterligare när vi fortsätter att introducera nya produkter och förbättra vår plattform, säger Mark Zuckerberg, Facebooks grundare och VD.
Källor: Internet Retailer, TechCrunch