Facebook tar ytterligare ett steg mot E-handeln. Nyligen lanserade det sociala nätverket en säljfunktion för grupper och i somras testade man en köpknapp på sidor och annonser tillsammans med utvalda e-handlare i USA. Nu har man även köpt upp TheFind, en sökmotor för e-handel.
Uppköpet offentliggjordes i fredags och majoriteten av TheFinds personal kommer nu att ansluta till Facebook för att förbättra relevansen av det sociala nätverkets reklam. TheFind kommer samtidigt att stängas ned.
– Vi börjar nu vårt nästa kapitel genom att kombinera våra styrkor med Facebook för att göra ännu mer för konsumenterna. Facebooks resurser och plattform ger oss möjlighet att skala vår expertis inom varuförsörjning till över 1 miljard människor som använder plattformen, skriver TheFind i ett pressmeddelande.
Skräddarsydda rekommendationer
The Find grundades 2006 och deras sökmotor hjälper människor att med skräddarsydda rekommendationer med hjälp av en massiv databas av produkter. En användare kan skriva in generiska termer som ”svart tröja” och sedan jämföra priser på svarta tröjor från ett brett spektrum av återförsäljare.
Facebook lanserade en egen sökmotor under 2013, Graph Search, där sökningar skulle baseras på användarnas kontakter med människor, platser och saker. Den ska inte ha fungerat så bra som man hoppats och kanske kan man hitta rätt tillsammans med TheFind.
– Vi är glada över att välkomna TheFind till Facebook. Deras duktiga team har byggt en framgångsrik sökmotor som förenar människor och produkter. Tillsammans tror vi att vi kan göra Facebook-annonser ännu mer relevanta och bättre för konsumenterna. Vår verksamhet handlar om att koppla samman människor med ämnen, företag, varumärken och produkter de bryr sig om, och vi ser fram emot att göra det tillsammans med TheFind, säger en talesperson för Facebook.
Källor: TechCrunch, Mashable