ANNONS

Facebook introducerar säljfunktion för grupper

Facebook introducerar säljfunktion för grupper

Det sociala nätverket Facebook har länge velat ha en del av e-handelskakan. De har experimenterat med kompletta e-butiker i nätverket vilket inte riktigt fastnat. Folk är inte på sidan för att köpa saker sades det när Facebooks olika e-handelsförsök misslyckades. Detta är dock inte helt sant.

ANNONS

Köp och sälj-grupperna på Facebook formligen exploderar. Det vill säga lokala grupper där man kan köpa och sälja begagnade saker men även ibland nya produkter, om än på hobbynivå. Blockets stagnerade tillväxt i anonser kan mycket väl bero på denna ökning av köp och sälj i sociala medier.

Facebook gillar som vi vet att experimentera med sitt nätverk och försöka hitta nya funktioner och på senare tid har dessa gärna fått vara av kommersiell natur. Deras senaste funktion som introducerades igår, i utvalda grupper på sidan, involverar dock inte pengar, ännu.

Med start igår lanserade Facebook en sälj-knapp för grupper. Den nya knappen är till för de som vill sälja en pryl i en Facebook-grupp. Istället för att skapa ett vanligt inlägg kan man nu skapa ett "sälj-inlägg". Denna nya form av inlägg kan innehålla pris, en plats och förstås en beskrivning av objektet. Säljaren kan sedan också markera varan som tillgänglig eller såld.

Kommer att utökas

Facebook gör alltså det sociala nätverket ännu bättre för att kränga begagnat gods. En utveckling som borde oroa Blocket och andra begagnatmarknader. I dagsläget är det dock bara några få grupper som ska ha fått funktionaliteten. De som idag driver en framgångsrik köp och säljgrupp ska dock kunna ansöka om att få den nya funktionen. Det sociala nätverket utlovar även fler funktioner inom de kommande månaderna, då även alla grupper kommer att få tillgång till de nya inläggen.

Denna nya flört med e-handeln, för Facebooks del, känns för första gången som ett svar på ett befintligt behov. Något som kan tyda på att det kan få fäste och då är förstås ett ytterligare steg att även göra intåg i själva transaktionen. Ett steg som till slut kanske kan ge Facebook en del av e-handelskakan, som de länge jobbat mot, utöver dagens annonsverksamhet.

Ett litet steg togs alltså igår, men med potentiellt stora konsekvenser. Det är som sagt inte bara begagnade saker som byter ägare via Facebook idag, även om det inte är tal om fullfjädrade nätbutiker i det sociala nätverket.

 

Källa: Press

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se