E-handlaren PS of Sweden, som specialiserat sig på ridsport, har brottats med en stängd fabrik och långa ledtider under pandemin. Samtidigt som efterfrågan ökade från kunderna i rask takt och bolaget tvingades att hitta nya lösningar snabbt. Svaret blev en ny fabrik, ett nytt lager i Kalifornien till USA-satsningen och en helrenovering av e-handeln, som byggdes om från grunden.
Pandemin gjorde att vi hamnade flera månader back och blev tvungna att tänka ut nya lösningar snabbt för att lyckas med de höga målen vi hade satt för oss själva. Det var en tuff period präglad av mycket tänkande utanför boxen och trollande med knäna, men vi kunde omöjligt vara stoltare över den omställning det medförde. Tack vare stark vilja och teamwork lyckades vi vända våra motgångar till framgångar, säger Karin Bjärle, grundare av PS of Sweden.
Nu är nämligen bolaget redo att möta framtiden igen med en ny e-handelsplattform och en ny varumärkesidentitet. Den nya e-handeln slog försäljningsrekord redan första månaden och tillväxten globalt har aldrig gått snabbare än nu, inte minst i USA och Tyskland.
Vi ser enorm potential att växa kraftigt globalt. Just nu är USA vår största marknad och där vill vi fortsätta satsa. Tack vare Centras skalbara plattform och den nya varumärkesdesign vi skapat tillsammans med Grebban är vi nu på banan igen och ser bättre resultat än någonsin. I oktober gick vi med säljrekord och blickar vi några år framåt kan vi redan nu se att vi kan komma att vara uppe i en halv miljard i omsättning. Jag är oerhört stolt över mina fantastiska medarbetare. Utan dem hade det inte varit möjligt, säger Karin Bjärle.
"Jobbar febrilt"
PS of Sweden har vuxit konstant de senaste åren och under 2020 landade omsättningen på 61,9 miljoner kronor. Dessutom mer än fördubblades vinsten till 9,6 miljoner. Nu är siktet inställt på en försäljning på 200 miljoner inför nästa års bokslut. Samtidigt jobbar man fortfarande på att komma ikapp efterfrågan efter det tillfälliga produktionsstoppet.
Ordrar är såklart försenade men tack vare vår nya e-handelssatsning har vi lyckats jobba nära kunden och jobbar febrilt på att ta igen försenade beställningar som istället kommer att göra oss gott ett år för sent, fortsätter Karin Bjärle.