Visste du att man som e-handlare numer ska redovisa sina prissänkningar i förhållande till det lägsta priset under de senaste 30 dagarna och alltså inte ordinarie pris?
Det framgår i Konsumentverkets ställningstagande, som utgår från den nya rea-lagen. Hur många följer då dessa? När prisjämförelsesajten Prisjakt tittade på Sveriges 50 ledande e-handlare i sju olika kategorier var resultatet nedslående. Bara 14 av 50 skriver ut att referenspriset är det lägsta priset de senaste 30 dagarna.
Under den nya lagen förutsätts det att referenspriset är det lägsta pris butiken erbjudit de senaste 30 dagarna. Dock är det fortsatt otydligt för konsumenter vilka butiker som uppmärksammat lagen och följer den. För mig känns det tryggare när butiker följer Konsumentverkets senaste rekommendation om att skriva ut att det är 30-dagarspriset de refererar till, säger Oscar Hagman, analytiker på Prisjakt, i en kommentar.
Exakt hur bra e-handlarna är på att följa detta skiljer sig också markant från kategori till kategori. Skönhet och hälsa skötte sig allra bäst, där sju av nio butiker använde sig av rekommenterade uttryck. I kategorin Skor, mode och tillbehör samt Sport och friluftsliv var antalet noll.
De här formuleringarna är inget lagkrav och konkurrensen är hård. Butikerna är måna om att kunna skylta med höga rabattsatser, så om en tänjer på gränserna är det lätt att fler hakar på. På samma sätt kan butiker inspirera varandra att göra rätt, då blir tydligheten ett konkurrensmedel, säger Oscar Hagman.
"Liten rabatt kan vara bra deal"
I dag presenterar 34 procent av e-handlarna referenspriset som överstruket vid en rea. Det överstrukna priset ska alltså vara det tidigare lägsta priset de senaste 30 dagarna, men det framgår inte i de allra flesta fallen. Det innebär att konsumenterna alltjämt får göra en hel del av jämförelserna själva, för att försäkra sig om att de får den bästa dealen.
Den nya lagen gör att vi troligen får vänja oss vid lite lägre rabattsatser under rean, men även en liten rabatt kan vara en bra deal. Jämför alltid priset med andra butiker och kolla prishistoriken, det är det bästa sättet att avgöra det är köpläge eller inte, säger Oscar Hagman.