ANNONS

Experterna: Så rankar du högst hos AI - "många saknar djupet"

Pontus, Jorge, Michael, Henrik och Christian
"Låt andra bekräfta er expertis".

Kommer framtidens sökningar att domineras av AI, och hur ska företag anpassa sig för att inte hamna i skuggan? I förra veckan rapporterade Ehandel hur Google börjat experimentera med ett AI-läge i sin sökmotor. Ett läge som helt slänger ut de traditionella länkarna, som vi blivit vana att se, och ersätter dem med unika AI-svar.

ANNONS

Ehandel kontaktade ett antal framstående SEO-experter som nu delar med sig av sina insikter om framtiden för SEO och innehållsoptimering. Pontus Vippelius, Jorge Castro, Henrik Vikström, Christian Rudolf och Michael Wahlgren försöker hjälpa oss reda ut vad som händer där ute i AI-djungeln.

En gemensam tråd i deras svar är att AI redan påverkar, och kommer att fortsätta påverka, hur information söks och presenteras. Men åsikterna går lite isär om exakt hur stor påverkan blir.

Vi kommer att se en mätutmaning där mer beslut tas i sökresultaten, vilket ställer krav på mätning av synlighet och påverkan än vad som tidigare gjorts, säger Pontus Vippelius.

Google kommer inom en överskådlig framtid att vara den viktigaste sökmotorn att optimera för, då de besvarar över 100 gånger så många frågor som ChatGPT, säger Henrik Vikström.

Även Christian Rudolf tror att Google, trots viss nedgång, fortfarande kommer att vara dominant med en hög marknadsandel av sökningarna:

I Sverige har man idag över 95 procent. Om fem år har man kanske 80 procent, säger han.

Christian Rudolf är även inne på att AI inte bara tar användare från traditionella sökmotorer, utan också skapar nya sökbeteenden.

I en undersökning från Semrush, visar det sig att merparten av sökanvändandet i ChatGPT är helt nytt, säger han.

Experterna är eniga om att AI-modellerna kräver att webbplatser har ett djup i sitt innehåll. Frågeställningarna blir mer ingående, och AI:n förväntar sig svar på följdfrågor. Detta ställer nya krav på innehållet.

Ha ett strukturerat innehåll. AI föredrar tydliga och välorganiserade svar, tipsar Jorge Castro.

Pontus Vippelius tillägger att:

I dag saknar många webbplatser det djupet på svar som efterfrågas, vilket gör att det är en möjlighet.

För att AI-modellerna ska rekommendera en specifik webbplats, finns det flera gemensamma nämnare i experternas råd. Först och främst måste webbplatsen vara tekniskt optimerad. AI-företagens tjänster, till skillnad från Google, renderar inte alltid JavaScript.

AI-sökmotorer är inte lika bra på att förstå JavaScript vilket kan leda till att de missar ditt innehåll, säger Michael Wahlgren.

En viktig del gällande synlighet i AI-modeller är att AI-verktygens crawlers inte renderar innehåll som Google gör, säger Pontus Vippelius.

En lösning är att använda "Server side-rendering" eller att rendera innehållet i förväg, som Vippelius och Wahlgren föreslår.

Vikten av traditionell SEO även i en AI-dominerad framtid betonas:

Det viktigaste kommer vara att ranka bra inom de ämnena i Google och Bing då AI modellerna kommer gå ut och söka för att få aktuell information, säger Henrik Vikström.

Vidare är experterna överens om att auktoritet och trovärdighet är avgörande. AI-modellerna värderar auktoritativa källor och referenser. Detta kan uppnås genom att bygga starka länkar, men också genom att bli omnämnd i relevanta sammanhang och av rätt personer eller organisationer. Att vara en del av träningsdatan för AI-modeller, till exempel genom omnämnanden i relevanta artiklar, forum och plattformar som Wikipedia, är även viktigt.

Bygg auktoritet för att bli en källa som AI litar på och refererar till. Exempelvis länkbygge och digital PR väger tungt, säger Jorge Castro.

Innehållet i sig måste vara expertisdrivet och svara på frågor på ett naturligt sätt.

Det bör också tilläggas att reviews och åsikter om företag är mycket viktiga, säger Christian Rudolf.

AI-modellerna analyserar mönster i ord och sammanhang, vilket innebär att innehållet bör vara konsekvent och relevant.

Så länge ditt varumärke nämns i rätt sammanhang kommer ChatGPT och andra AI-sökmotorer förstå att du är trovärdig, säger Michael Wahlgren.

Låt andra sajter bekräfta er expertis, råder Christian Rudolf.

Man betonar alltså vikten av att inte bara fokusera på det egna innehållet, utan också på hur det uppfattas och refereras till externt.

På längre sikt förutspår några av experterna en mer fragmenterad sökmarknad, där AI agerar som en mellanhand mellan användaren och informationen. Traditionell trafik till webbplatser kan minska, och företag behöver utforska nya sätt att synas, till exempel genom API-lösningar och samarbeten med AI-plattformar.

2025 är året då e-handlare måste ta SEO på allvar. Annars blir det som "bitcoin-effekten" – man missar en enorm tillväxtmöjlighet, säger Jorge Castro.

Trots AI så förblir alltså Google en viktig aktör, inte minns eftersom de också är en av de som driver utvecklingen mot AI.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Early Birdie - spara 20%

BILJETTLANSERING – Ehandelsgolfen 2025

Utmana kollegorna på golfbanan. Nu till rabatterat pris!