Häromdagen publicerade vi en uppmärksammad artikel om handlarnas syn på Black Friday-fenomenet, som numera resulterat i en lång period av hårt nedsatta priser hos många butiker. Och trots att Sveriges handlare inte är speciellt förtjusta över reafesten så är det ändå 70 procent som deltar.
LÄS ÄVEN:
Sveriges handlare vill se ett slut på Black Friday
Trots Black Friday-föraktet: 70 procent deltar i reafesten
Vi vände oss till en rad handelsexperter för att höra hur de ser på fenomenet och det till synes ambivalenta förhållandet som handeln har till Black Friday och reor i stort.
“Risken är att man tappar kunder”
Per Ljungberg, som är vd för branschorganisationen Svensk Digital Handel, menar att det för många handlare är väldigt svårt att inte delta.
För väldigt många är julhandeln årets viktigaste period och självklart föredrar man att sälja sina varor till ordinarie pris under denna period. Utifrån de samtal jag har med handlare är mitt intryck att Black Friday/Black Week ses som ett nödvändigt ont. Har man en gång börjat är det svårt att sluta, eftersom ens kunder förväntar sig lägre priser denna period. Många konsumenter blir allt mer vana vid att handla från utlandet och jagar lägsta pris. Har man hakat på, och då inte fortsätter, är risken att man tappar lojala kunder, säger Per Ljungberg till Ehandel, och fortsätter:
Jag tror utifrån ovanstående att Black Week är här för att stanna, men jag hoppas och tror på en sundare utveckling. Att fler vågar bryta trenden och att vi får se lägre prissänkningar än tidigare. Förhoppningsvis bidrar hållbarhetstrenden till det, och då även utanför Sveriges gränser, även om flertalet konsumenter ännu inte i praktiken agerar så som de anger i undersökningar att de vill göra.
En lösning kan vara smartare kampanjer
Jonas Arnberg, som är vd på analysföretaget HUI, berättar för oss att han också är väl bekant med handlarnas inställning till Black Friday. Hans förslag är att man utformar sina kampanjer på ett smartare sätt.
Jag tror att man måste leva med att handeln är kampanjintensiv men man behöver se över sin prissättningsstrategi, hur man utformar erbjudanden och testa sig fram till smartare upplägg än ”20% på hela sortimentet-kampanjer”. Med smartare kampanjer från handelns sida är det ju också möjligt att de bli mindre intressanta ur konsumentens synvinkel och därmed skulle reaperioderna kunna tappa, säger Jonas Arnberg till Ehandel.
Vi kontaktade även Pricerunners vd Nicklas Storåkers, som ofta har en nära kontakt med e-handlarna, för att höra hur han ser på detta fenomen.
Visst ifrågasätts det hur mycket reor vi kan ha, men jag tror de flesta förstår att Black Friday är här för att stanna. Helst vill ju ingen butik sälja till rabatt förstås. Men väldigt få väljer att stå utanför av det enkla skälet att kunderna handlar på exempelvis Black Friday, säger Nicklas Storåkers till Ehandel.
Vad tror du kommer att hända framöver gällande alla dessa rea-perioder?
Några är här för att stanna. Det gäller exempelvis Black Friday. Dock är det osäkert om Singles Day kommer etablera sig som en större readag. Singles Day krockar ju mer eller mindre med Black Friday. Sen är det så att det är reor hela tiden på nätet, året runt. Det kanske är en större utmaning än vissa readagar, avslutar Nicklas Storåkers.
LÄS ÄVEN: Black Friday-jättarna försvarar sig efter dissen från handlarna
Under 2019 inledde Ehandel och Market ett redaktionellt samarbete. I korthet går det ut på att vi vid utvalda tillfällen hjälps åt att ta fram material som vi sedan delar med varandra. Därefter står det varje redaktion fritt att själva skriva och publicera nyhetsartiklar utifrån det gemensamma grundmaterialet. På så sätt får ni läsare tillgång till ett fördjupat innehåll och ännu fler intressanta nyheter hos både Ehandel och Market.
Har du förslag på ämnen vi borde undersöka? Hör gärna av dig!
Johanna Allhorn, chefredaktör Ehandel
Pontus Edman, redaktionschef Market