Amazon är på väg in i Sverige. De har löst logistiken via företaget Kuehne Nagel och ett lager i Eskilstuna. Sajten är samtidigt översatt och redo att lanseras på Amazon.se, men inväntar just nu svenska e-handlare och deras produkter.
Något många kanske inte funderat över är dock hur Amazons svenska lansering kommer att påverka det digitala landskapet. Vi tänker på digital marknadsföring i alla dess former och även sökmotoroptimering. Amazon sitter på miljontals produkter och när dessa ska börja synas på olika platser så lär det få en djup påverkan på det digitala landskapet vi är vana vid.
Vi vände oss till en rad experter på området digital marknadsföring för att få deras syn på saken. Vi frågade även om de vet något om hur Amazon brukar göra när de går in på nya marknader, när det kommer till marknadsföringen av e-handeln och dess produkter.
“Pressar fram förlustdriven marknadsföring”
Magnus Bråth, grundare av byrån Brath, tror på en stor förändring men att den kanske inte sker direkt.
Jag är övertygad om att det kommer spela roll över hela spektrat. Vi kanske inte ser det direkt men Amazon kommer påverka övriga handlares marginaler. Det pressar fram antingen förlustdriven marknadsföring eller snålare budgetar. På några års sikt påverkar det sökresultaten ordentligt och på kortare sikt andra former av marknadsföring, säger Magnus Bråth till Ehandel.
Karl Lindberg, på byrån AdRelevance, tror på en snabb förändring.
Det kommer märkas direkt på Google genom att det blir ökad konkurrens för de kategorier som Amazon väljer att lansera och därmed potentiellt högre klickpriser, säger Karl Lindberg.
“Övriga marknadsplatser kommer ta stryk”
Magnus Bråth pekar samtidigt på det faktum att Amazon.se i sig också blir en del av det nya marknadsföringslandskapet.
Många kommer förstås också att flytta en stor del av sin försäljning till Amazons plattform och där krävs en för Sverige helt ny typ av marknadsföring och SEO. Övriga marknadsplatser kommer förstås också ta en hel del stryk, helt plötsligt dyker en ny herre på täppan upp, säger Magnus Bråth.
“Amazon blir lika viktig som Google Shopping”
Michael Wahlgren, grundare av byrån Pineberry, tar även upp detta att vi får en ny digital kanal att förhålla oss till.
För de e-handlare som väljer att sälja på Amazon kan deras marknadsföring på Amazon bli lika viktig som exempelvis Google Shopping blivit. Initialt kommer Amazons intåg sannolikt att ha minimal påverkan på befintliga marknadsföringskanaler för e-handlare. Men om Amazon växer sig starka i Sverige kommer de givetvis på sikt börja konkurrera om marknadsbudgeterna, säger Michael Wahlgren.
Amazon kommer värva bloggare
Magnus Äng, grundare av byrån Topvisible, berättar samtidigt att de redan får förfrågningar om hur man ska arbeta med Amazon som digitala kanal.
Vi har märkt av en ökad efterfrågan på Topvisible från företag som vill veta mer om Amazon Ads och Amazon SEO. Vi tror att intresset kommer fortsätta växa de kommande åren och Amazon kommer att arbeta med sin synlighet primärt via Google Ads, men även via andra kanaler som andras webbplatser. Affiliate-branschen i USA är stor och de kommer troligen att arbeta aktivt med att locka bloggare och influencers till sitt affiliate-nätverk, säger Magnus Äng.
Christian Rudolf, SEO-expert på byrån TopDog, har även uttalat sig om påverkan på sökmotoroptimering efter Amazon.se lanserats. Han är övertygad om att SEO kommer att bli dyrare, ta längre tid och ge sämre avkastning efter jättens intåg.
Då Amazon är relevant för alla produktsökningar kan du utgå från att det kommer påverka sökresultaten för alla varumärkessökningar, kategorisökningar och produkter som du försöker ranka på. Amazon har en naturlig plats i toppen av sökresultaten. Det är så det ser ut i USA, säger Christian Rudolf.
Likaså tror Christian Rudolf att Amazon kommer att få en negativ effekt på klickpriser och betald trafik. Amazon är enligt flera analyser världens största köpare av Google Ads.
Nyckeln är logistiken, inte marknadsföringen
Vi frågade även experterna vad de skulle göra om de var i Amazons skor och snabbt ville erövra Sverige med Amazon.se.
Ärligt talat tror jag inte hastighet spelar så stor roll här. Likt Thanos "I am inevitable" kommer Amazon knäcka den svenska marknaden och bli en vinnare även här. Det har aldrig varit Amazons marknadsföring som varit anledningen till deras framgångar, det har varit deras fantastiska fokus på kunden och kundens upplevelse i kombination med sortimentet. Om jag får gissa skulle jag säga att huvudanledningen att det tagit så pass lång tid innan de lanserat i Sverige beror på svårigheten att få fram snabba leveranser i vårt land, något som de annars är stenhårda med, säger Magnus Bråth.
Även Michael Wahlgren är inne på att logistiken är en stor del i en eventuell framgångsrik lansering.
Amazon har sagt att de kommer automatöversätta produkter som finns i Tyskland och UK till svenska. Utifrån detta hade vi satsat på att kvalitetssäkra översättningarna då dessa produktsidor kommer vara en grym tillgång för Amazon SEO-mässigt om de blir bra. Sen hade vi satsat hårt på Google Ads. Det är ju på Google vi svenskar idag främst letar efter de produkter som Amazon kommer erbjuda. Sist men inte minst handlar det såklart om att säkerställa leveranskvaliteten i ett avlångt land som Sverige. Lyckas de med detta är mycket vunnet för Amazon, säger Michael Wahlgren.
Ovanligt att handla via marknadsplatser
Magnus Äng menar också på att marknadsplatser fortfarande inte är en etablerad e-handelsform i Sverige, trots satsningar från företag som CDON och nu också Elgiganten. Där har alltså e-handelsjätten ytterligare ett hinder att ta sig över.
Vi hade rekommenderat Amazon att synas i miljöer där det finns e-handlare och inlett strategiska samarbeten med välkända varumärken och återförsäljare för att få in viktiga produkter i sortimentet. Att handla via marknadsplatser är än så länge väldigt ovanligt i Sverige så det gäller att påverka på många fronter, säger Magnus Äng.
Känner ni eventuellt till hur de agerat när de försökt vinna en annan ny marknad och öka sin synlighet online?
Google Ads är en av metoderna som Amazon använt flitigt vid lansering på nya marknader så det är väl rimligt att de kan göra det även i Sverige, och gissningsvis även i andra kanaler där deras potentiella kunder finns. Vi bör inte bli förvånade om vi ser att de kör kampanjer med produktfokus där de försöker fånga kunder som närmar sig ett köp. Förutom Google Ads så har vi även sett aktiviteter med display marketing och ett utvecklat affiliatekoncept, säger Magnus Äng.
Han tror även att Amazons medlemsprogram Prime kan vara en nyckel till att vinna svenskarnas lojalitet.
I USA har de lyckats framgångsrikt att värva kunder till Amazon Prime och rimligen så satsar de även på det här, det innehåller många förmåner och framgångsrik e-postmarknadsföring som engagerar och innehåller erbjudanden, säger Magnus Äng.
“Betydande synlighet ganska omgående”
Även Michael Wahlgren pekar ut Google-annonser som ett område där Amazon gärna lägger sitt fokus i nya länder.
Vi upplever att Amazon är aggressiva när det gäller PR, Google Ads och affiliates på nya marknader. Till detta ska det läggas en bra plattform för SEO som vilar på starka domäner. Så vi kan nog räkna med att Amazon får en betydande synlighet online ganska omgående, säger Michael Wahlgren.
“Utbudet är deras starkaste sida”
Precis som Christian Rudolf var inne på så pekar Magnus Bråth på det enorma utbudet som en mycket stark bas för att nå hög synlighet bland svenskarnas sökningar.
Amazons allra starkaste sida är deras enorma sortiment. Som verktyg för SEO är det nära oslagbart. Mängden ingångar till sajten är oräkneliga och möjligheterna till merförsäljning så stora att det knappt går att fundera på, säger Magnus Bråth.