De är många nu.
SEO- och sociala medier-byråer – som vill hjälpa exempelvis e-handlare med marknadsföring – kryllar det av numera. Någon är expert på Youtube, någon annan på Tiktok – och en tredje tar ett bredare grepp om innehåll på sociala medier.
Ingager är ett sådant exempel. De hjälper e-handlare med annonsering och innehållsproduktion på bland annat Facebook, Instagram och Tiktok. Bolaget grundades 2011 av Jimmy Jakobsson, som tidigare bland annat jobbat med ett externt marknadsföringsverktyg för Facebook, och hans vän Henrik Almskog.
Ökat med 60 procent
Ingager är en del av Egmont Story House, ett affärsområde inom den danska mediejätten Egmont, som äger 60 procent Ingager. Grundarna innehar dock fortfarande 37 procent av företaget. Omsättning har ökat stadigt sedan åtminstone 2017, enligt Alla bolag. 2021 låg den på 173,8 miljoner kronor, mot 144,5 miljoner och de har i dag runt 60 anställda. Rörelseresultatet, EBIT, uppgick till 12,3 miljoner, mot drygt 13 miljoner året innan.
Så vad har Jimmy Jakobsson för tips till e-handlare som vill synas i sociala medier? Det berättade han för Ehandel när vi besökte Ingagers nya kontor på Östermalm i Stockholm. Det är inhyst i Egmont Story House nya stora kontor i kontorskomplexet Garnisonen, en kontorsyta som även hyser e-handlaren Royal Design, som är en av flera e-handlare i Egmonts portfölj.
Ingager-grundaren Jimmy Jakobsson börjar med att konstatera att han har noterat en viss försiktighet kring Tiktok. Jimmy Jakobsson uppmanar dem dock att testa innehåll på plattformen för att hänga med i den snabba Tiktok-utvecklingen.
Historien upprepar sig. Det var likadant med Instagram i början. Många e-handlare tänker att de inte vill stöta sig med sin målgrupp. Men de som är på Tiktok nu blir ju äldre och får större plånböcker. Det är bättre att testa med en liten budget för att se vad som fungerar, annars riskerar man att halka efter för mycket.
Hur stora är Tiktok på annonsering i Sverige idag?
Precis som från exempelvis Meta och Google är det svårt att få ut exakta siffror. Vi utgår från IRM:s uppskattningar (Institutet för reklam och marknadsföring, reds. anm). Men de är generellt nog ganska långt från verkligheten.
Vad är bästa metoden för e-handlare, för att nå ut på Tiktok?
Det gäller att anpassa sitt innehåll till plattformen för att få effekt, och det får inte vara generiskt. Många tänker att de kan kopiera innehåll som de har skapat för Instagram, men det har aldrig fungerat.
Vad fungerar då generellt på Tiktok?
Det är en för bred fråga och för komplext att svara på egentligen. Människor i bild fungerar ju alltid bra, men det finns inget generellt tips till alla.
Jimmys fem bästa tips
Ett starkt stalltips är däremot att alltid utgå från sin data. Det går inte att skapa innehåll på magkänsla.
För en del fungerar det att prata på Tiktok, som många andra pratar med sin publik där. Det kan fungera för vissa varumärken som kanske har en ung målgrupp. Men det gäller inte för alla. Det viktigaste är att man inte kopierar någon annans innehåll. Det gäller att hitta sin grej och att testa och testa.
Märker ni att era kunder håller hårdare i sina marknadsföringsbudgetar nu?
Ja, det märks absolut. Men det värsta man kan göra är att oövervägt sätta stopp för annonsering. I längden kan det bli förödande för ett företag, för då tar konkurrenten över en större andel av dina konsumenter och ditt företag riskerar att bli irrelevant. Om du slutar att kommunicera med dina kunder så tar någon annan över den kommunikationen, säger Jimmy Jakobsson.
På frågan om man som e-handlare ska satsa på POAS eller ROAS i sin marknadsföring, säger han att POAS alltid har stått i fokus för Ingager. Men vänta nu vad menas med detta? Jo, ROAS visar hur mycket intäkter varje satsad annonskrona ger. POAS visar istället hur mycket vinst som varje satsad annonskrona bidrar med.
Men finns det utmaningar med ett POAS-fokus vad gäller annonsering och marknadsföring på sociala medieplattformar?
Konsumenterna finns ju på dessa plattformar, alltså måste du nå dem där. Men du kanske inte får omedelbar POAS, utan det gäller att tänka långsiktigt här. Du måste bygga en lokal kundrelation via dessa plattformar. Det går inte bara att förlita sig på att kunderna ska välja dina produkter, bara för att du exempelvis har den billigaste frakten. Det är lika viktigt att jobba med kundrelationen i dag.
Han varnar också för en utveckling som han är övertygad kommer att ske framöver, nämligen att Google höjer sina annonspriser.
Du behöver bygga en relation med konsumenterna, så att du inte alltid måste köpa ditt avslut, vad gäller synlighet, från Google eller Klarna, som äger Pricerunner, och Schibsted som äger Prisjakt. Då äts dina marginaler på sikt upp, hävdar Jimmy Jakobsson och betonar:
Det är alltid viktigt, menar jag, att inte lägga alla ägg i samma korg.
Chimi – ett framgångsexempel
Han pekar på Chimi, som från början bara sålde hippa solbrillor, men som idag har breddat sitt utbud. De säljer numera även t-shirts och skidglasögon. Han menar att de har kunnat utöka sitt sortiment tack vare en stark kundrelation.
De insåg att trenden med solbrillor kan gå över och att de måste skapa en stark kundrelation, genom att kommunicera med sina kunder i olika kanaler. Nu, tack vare att de har gjort det, kan de bredda sitt utbud. Relationen med kunden måste vara stark för att man ska kunna överleva, för det finns otaliga snarlika produkter ute på marknaden, säger Jimmy Jakobsson och fortsätter:
Många har försökt skapa egna produkter. Men det går inte bara att köpa in produkter från Kina längre och satsa på ett drop shipment-upplägg. Det är inte tillräckligt unikt. Då går kunden någon annanstans.
Jimmy Jakobssons bästa Tiktok-tips
- Skapa ett enkelt och billigt innehåll. Skippa dyra produktioner, och visa upp ditt innehåll för tydligt definierade målgrupper.
- Få "bevis" på vad för typ av innehåll som fungerar, skapa sedan mer innehåll utifrån det.
- Fokusera på hur du kan förmedla ett värdefullt innehåll. Det ska vara värdeskapande och kan exempelvis handla om hur din produkt kan hjälpa konsumenterna i deras vardag.
- Våga hela tiden att testa nytt innehåll. Stirra dig inte blind på ett koncept.
Om du också vill träffa Ehandel och berätta mer om ditt företag, så kontaktar du oss här.