“Denna egendom slutar behandla data från och med den 1 juli 2023”. Detta är ett meddelande som många e-handlare just nu möter när de ska kolla sin statistik.
Google Analytics, som vi alla känner det, är på väg att stängas ner. Något vi rapporterat om i flertalet artiklar, men nu börjar det brinna i knutarna om man inte tagit tag i problemet ordentligt.
Det är verkligen en jättegrej som händer 1:a juli men förvånansvärt många som inte ens börjat agera på det, säger Karl Lindberg från byrån Adrelevance, och förklarar:
Vi på Adrelevance gör många audits av Google Ads-konton och vi ser att det är många e-handlare som inte börjat ta action utan konverteringsmålet som används är fortfarande ett importerat konverteringsmål från Universal Analytics. De som inte gör något åt det inom två månader kommer stå där utan konverteringsdata och det är såklart mycket negativt.
Det behövs alltså göras mer än att bara lita på Googles automatiska processer för en övergång till Google Analytics 4. Ersättaren till dagens system, Universal Analytics, som varit med oss i många år.
Enligt Karl Lindberg är det några punkter man som e-handlare behöver ta tag i omedelbart.
Implementera Google Conversion Tracking (GCT) med Enhanced Conversions för din Google-annonsering. Det här bör göras snarast för att först kunna ha det nya målet som sekundärt, och sedan se hur mycket mer konverteringsdata man får in med GCT-målet. Efter en månad utvärderar man datan, jämför ROAS-målen och ser om ROAS-målet behöver justeras innan man byter över till Google Conversion Tracking som skarpt mål, meddelar han.
Det ska även gå att välja GA4-import av konverteringsdata för Google Ads.
Men rekommendationen är GCT-spårning för att maximera datainsamlingen till sina kampanjer på Google. GCT med Enhanced Conversions ger mer och bättre data vilket gör att man maximerar datainsamlingen, konstaterar Karl Lindberg.
Enligt Karl är det just nu många som inte har en tydlig plan framåt gällande dessa bitar.
Vi hjälper ett stort antal e-handlare, 21 av Sveriges 100 största e-handlare är kunder till oss. Och vi hjälper även flera mellanstora och mindre e-handlare. Det är tydligt att GCT med Enhanced Conversions ger en konkurrensfördel jämfört med GA4, säger Karl Lindberg, och avslutar med:
Jag hoppas många e-handlare hinner få detta på plats i god tid innan nedräkningen är nere på noll.