Svensk e-handel brottas med tuffa tider, men mitt i diskussionerna om ökade kostnader och pressade marginaler finns ett ofta förbisett "ekonomiskt slukhål" som kan kosta branschen miljarder: felaktigt nekade kundbetalningar. Nu varnar Tobias Lindh, vd för betalföretaget Adyen i Norden, för att detta problem riskerar att eskalera i takt med att e-handlare skärper sina skydd mot allt smartare AI-drivna bedrägerier.
Betydande intäkter sägs gå förlorade när fullt legitima kunder stoppas i kassan av överdrivet försiktiga säkerhetssystem – så kallade "false positives".
Få har uppmärksammat det långtgående ekonomiska slukhålet som är felaktigt nekade betalningar, säger Tobias Lindh, och fortsätter:
Mötesplatsen för den svenska e-handeln
Nyheter
Tjänster & Samarbeten
Nyheter
Tjänster & Samarbeten
Om Ehandel
Nyheter
Tjänster & Samarbeten
Om Ehandel