ANNONS

Experten varnar för Temu i Sverige: “Hyperaggressiva”

Karl Lindberg

"Mycket viktigt att hålla koll på".

ANNONS

Först fick vi se shoppingappen Shein kliva in på marknaden och utmana många e-handlare med sitt snabba mode. Detta fick fler kinesiska e-handlare att vakna till liv och nu vill andra uppstickare ha en del av kakan.

LÄS ÄVEN: Shein förlorar ledartröjan – nya heta shoppingappen tar över

Den mest uppmärksammade är nog Temu, som just nu växer mycket snabbt. Temu, som ägs av det kinesiska e-handelsföretaget Pinduoduo, säljer inte bara mode utan likt Amazon försöker man sälja nästan allt. Precis som Amazon har man även börjat bearbeta den svenska marknaden. Temu.com är översatt till svenska, som det första av de nordiska språken.

Ägarna verkar även vara redo att förlora stora pengar för att vinna marknadsandelar.

LÄS ÄVEN: Blodrött – så mycket går Shein-utmanaren back på varje order

Nu meddelar den svenska Ads-experten Karl Lindberg att Temu satsar stort på att synas.

Vi ser data på att Temu är hyperaggressiva den senaste tiden och har ökat sin visningsandel i Google Shopping inom ett stort antal kategorier, säger Karl Lindberg, från byrån AdRelevance, till Ehandel.

Och det är inte bara via Google man bearbetar marknaden.

De slänger pengar på Google Ads/Shopping. De kör även mycket aggressivt på Paid Social, Meta, TikTok, och även via influencers, berättar Karl Lindberg.

Temu håller alltså inte tillbaka på annonseringen och som vi nämnde finns de inom en lång rad kategorier, så de konkurrerar med många e-handlare.

Mitt tips till alla e-handlare är att hålla stenkoll på auktionsinformationen inne i Google Ads för att se om Temu är med och konkurrerar om visningsandelar och om de ökat sin aggressivitet under den senaste tiden, säger Karl Lindberg.

I många fall kan man nu alltså behöva ta hänsyn till Temu i sin annonsstrategi.

Det är något som kan komma att påverka performance eftersom de är så aggressiva, så mycket viktigt att hålla koll på och ta hänsyn till när man utvärderar sin strategi.

Karl Lindberg bjuder även på en färsk graf för att stärka sitt påstående att Temu uppenbart är på krigsstigen.

Bild som visar hur Temu ökar sin visningsandel (Källa: AdRelevance)

Gäller er data Sverige?

Vår data är även utanför Sverige men vi har mest data för Sverige. Det är lite blandat hur aggressiva de är på andra marknader, men det är inte enbart i Sverige som de gasar, svarar Karl Lindberg.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se