Hur ska e-handlare snabbare sälja mer? En väg kan vara att ge sig ut på en utlandsmarknad.
I dag vill även nystartade e-handlare ofta till stora marknader, i ett tidigt skede. För var det oftast de nordiska grannländerna som stod först på tur vid en expansion, säger Christer Pettersson, e-handelsexpert och författare till boken Ehandel för alla.
Men det är ofta bra att man har kommit igång ordentligt med sin försäljning på hemmaplan, innan man ger sig in på en ny marknad.
Testkör på marknadsplats
Men det är i regel bra att man har kommit igång ordentligt med sin försäljning i Sverige, innan man ger sig ut på ett utlandsäventyr, enligt Christer Pettersson.
Det gäller att först få igång ditt maskineri lokalt, för att se om erbjudandet fungerar. Då har du någonting bra att bygga på. Hur man sedan ska tänka kring valet av marknad beror på konkurrenssituationen och vad man har för produkter.
En lösning kan vara att testa ett mindre antal produkter på en marknadsplats. För Europamarknader är Amazon ett givet val. Vill man istället fokusera på Norden är Cdon eller Fyndiq, två bra alternativ.
Knepig registrering hos Amazon
Men det kan fortfarande vara lite knepigt att registrera sig som säljare på Amazon. Och kundservicen till nystartade bolag, är inte alltid toppen. Numera har Amazon ett Sverige-kontor så mycket har ändå blivit bättre på den fronten, enligt Christer Pettersson.
Men det kan fortfarande vara så att du hamnar hos en kundtjänst-person som sitter i ett annat land och som följaktligen pratar engelska. Du kommer därför ofta igång snabbare, genom att sälja på Cdon och Fyndiq, som har svenskspråkig kundservice och som kan de nordiska marknaderna.
Stor potential
Fördelen med Amazon är förstås att du snabbt kan ta dig ut på en europeisk marknad.
Men det gäller sedan att lära sig hela Amazons maskineri, med allt från produkttexter och priser – till hantering av lagerutrymme och annonsering, säger Christer Pettersson och fortsätter:
Amazon erbjuder en stark kundupplevelse med ett intuitivt gränssnitt och snabba leveranser. Många e-handlare hyser därför en viss hatkärlek till Amazon. Det kräver ofta mycket tålamod, kraft och tid för att lyckas. Samtidigt som potentialen är stor för en liten e-handlare som vill nå ut med sina produkter i Europa.