AI smyger sig in överallt och Google som blivit tagna på sängen av ChatGPT jobbar nu febrilt med att sätta in AI i princip överallt. Nu är den klassiska sökmotorn på väg att få en ordentlig AI-revidering, något som förstås kan påverka e-handlares försäljning.
Det handlar bland annat om att sökresultaten förvandlas till sammanfattningar och översikter av olika slag. Användarna ska helt enkelt behöva skrolla och klicka mindre för att hitta det de söker efter.
Vi vände oss till SEO- och marknadsföringsexperten Jorge Castro för att få hans syn på förändringen. Han är positiv till förändringen och menar på att det kan leda till att e-handlares produkter blir mer synliga och enklare för kunder att hitta. Vilket i sin tur kan leda till fler köp.
Men det finns också en baksida. Eftersom kunderna inte längre behöver besöka e-handlarnas webbplatser lika ofta, kan det leda till minskade annonsintäkter eftersom besökstrafiken går ner, säger Jorge Castro till Ehandel.
AI-genererade sammanfattningar kan alltså ha en positiv effekt på just produktsökningar.
I stället för att kunder behöver klicka runt på flera sidor för att hitta information om en produkt, kan de få all nyckelinformation direkt i sina sökresultat. Tänk dig att du söker efter en ny kaffemaskin och redan i sökresultaten ser produktbetyg, priser och om det finns några specialerbjudanden. Detta sparar tid och gör det lättare att fatta köpbeslut.
Hur ska man göra för att en användare ska gå från sammanfattning till klick?
För att konvertera sammanfattningar till klick bör innehållet struktureras som frågor och svar för att matcha användarnas sökintentioner och öka synligheten. Optimering av produktbeskrivningar och metadata med tydliga nyckelord är kritiskt. Man bör använda engagerande call-to-actions och inkludera bra bilder med detaljerad produktinformation.
“AI i all ära”
Rabatter och specialerbjudanden sägs också öka klickfrekvensen.
Man kan också publicera en del av innehållet på externa webbplatser som ofta citeras i AI-översikter för att öka synligheten och därmed driva trafik. Man måste tänka mer åt growth hacking-spåret och nyttja kreativitet för att lyckas, AI i all ära, men den kan aldrig vara kreativ – det kan endast en människa vara bäst på. Det finns mycket att göra för e-handlare som inte vill tappa marknadsandelar. Men med innovation så föds även konkurrens.
“Tog upp till 90 procent av sökningarna”
Jorge Castro berättar att han tror att e-handel, teknik och konsumentprodukter kommer att gynnas av förändringen mot AI-resultat. Vi på Ehandel.se kan dock vara en av de som drabbas negativt.
Traditionell media och innehållsleverantörer kan drabbas negativt eftersom AI-översikter minskar behovet för användare att klicka vidare till ursprungliga källor, vilket minskar trafik och annonsintäkter, säger Jorge Castro och fortsätter:
Utbildningssektorn och forskningsinstitut kan också påverkas negativt om deras innehåll används utan tillräcklig kreditering. Jag föreläste ganska nyligen för ett statligt bolag om hur alkoholsegmentet minskat i andelen organisk sökning hos många ledande alkoholförsäljare online. AI tog i vissa fall upp till 90 procent av sökningarna.
En utveckling som förstås kan vara läskig. Men enligt Jorge Castro kan man ofta dra till sig trafiken igen om man jobbar på kreativa sätt. Framför allt ska man enligt experten framåt fokusera på det som kallas N-E-E-A-T-T.
Google har ett sätt att bedöma om information på nätet är tillförlitlig, vilket de kallar för E-E-A-T, vilket står för Erfarenhet, Expertis, Auktoritet och Trovärdighet. Men det finns två ytterligare faktorer som också är viktiga men som inte pratas om lika mycket “kändisskap” och “transparens”, dessa faktorer är centrala för att bygga förtroende, både bland människor och hos Google. Jag tror att bolag som jobbar mer mot N-E-E-A-T-T kommer att gynnas, säger han.
Använd strukturerat innehåll
E-handlare bör även säkerställa att produktdatan är optimerad och uppdaterad med tydliga nyckelord. Strukturerat innehåll pekas även ut som extra viktigt när AI är med i bilden.
Strukturerat innehåll som frågor och svar ökar chansen att dyka upp i AI-översikter. Investera i högkvalitativa bilder och detaljerade produktbeskrivningar för att locka kunder från sökresultaten. Använd kundrecensioner för att bygga trovärdighet. Identifiera och optimera för "content gaps" genom att skapa relevant innehåll.
Glöm alltså inte den traditionella söken eftersom den ligger som grund under det nya AI-lagret.
AI-översikter kommer inte att visas för alla sökningar. Dessa översikter behandlas som en sökfunktion och ersätter inte traditionell sökning helt. Funktionen är utformad för att visas för sökningar där en sammanfattning tillför mervärde. Jag förutspår att vi kommer att se ett skifte mot längre och mer komplexa sökningar, eftersom sökmotorn förbättras i sin förmåga att besvara dessa typer av frågor i ett enda svep.